Saturday 11 July 2009

Rumahku Syurgaku.


Semenjak dua menjak ni saya mendengar beberapa cerita tentang anak-anak sekecil 4-5 tahun nak lari dari rumah. Masa first time dengar cerita tu rasa agak kelakar. Wow! Advance betul budak zaman sekarang. Kecik-kecik pun dah pandai nak lari dari rumah. Yang best tuh kakak ngan abang dia siap tolong pack kain baju lagi. Ada pulak yang offer buatkan bekal takut adik kecilnya lapar nanti.

Alasannya...."Tak orang sayang adik kat rumah ni. Adik nak cari rumah lain."


Remeh jer kan alasan mereka........ Tapi bagi anak sekecil itu kasih sayanglah sebenarnya yang menyegarkan, menyuburkan dan menghidupkan mereka. Mereka hanya perlukan kasih sayang dari orang-orang yang bergelar ibu, ayah, abg, kakak dsb. Tapi agaknya orang-orang ini dah tak pandai nak berkasih sayang secara manual lagi. ( True,true nowdays semuanya nak pakai auto or perhubungan maya.... Or they have a weird way to show their love... sampai anak-anak itu tak faham yang mereka sebenarnya disayangi.)


Itu cerita kanak-kanak. Kes remaja yang lari dari rumah pula memang dah biasa kita dengar. Alasan yang sama...."Keluarga dah tak sayang saya.... Mereka tak suka saya..., apa saya buat semua tak kena. Mak asyik membebel jer. Ayah asyik outstation. Adik beradik lain semua baik. Saya jer yang jahat...." So kebetulan ada orang lain yang nak sayang dia (jantina lain ler masalahnya...) dia ikutlah sidia tuh. Aduh...cetek benor akal mereka.


Entahlah. Zaman berubah, manusia pun berubah agaknya. Seingat saya, masa kecik dulu tak pernahlah pulak rasa nak lari dari rumah. Walaupun rumah saya dulu tidak se gah rumah anak-anak sekarang, saya suka jer duduk rumah. Rumahku syurga ku.Kalau mak ayah membebel, buat pekak jer, ataupun angguk jer, ngaku jer kalau buat salah ( tapi saya jarang buat salah.. heheh.) Pastu mesti mereka belanja best-best...


Sebenarnya saya takut menghadapi perubahan zaman. Kalau zaman dulu saya hanya mendengar ada isteri yang lari dari rumah. Bila saya dah besar sikit saya mendengar remaja pulak lari dari rumah. Sekarang ini anak-anak kecil pulak yang pandai lari dari rumah. Semuanya sebab rasa tak disayangi. Nanti tidak mustahil anak-anak dalam kandungan pun minta jangan dilahirkan sebab takut tak akan dapat kasih sayang bila lahir nanti.....tulah agaknya dah banyak janin yang dah gugur dan digugurkan... Subhanallah!


Malam tadi semasa melihat anak-anak saya nyenyak tidur, saya terfikir adakah mereka juga pernah ada perasaan begitu. Na'uzubillah. Apa-apa pun saya sentiasa mengharapkan mereka sentiasa merindui syurga.....bermula dari rumah saya.

2 comments:

daya said...

ishh..taknak la lari umi. nanti susah, nak makan pon takle. duk umah dapat duit. makan pon sedap. kalau lari, merempat kat tepi jalan la..

Iman Abdul Rahim said...

daya suka emosi weyyy. haha.

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...