Friday 24 July 2009

Mudah-mudahan mereka berjaya.

Semalam adalah hari kedua saya mengadakan PUI Mathematics PMR. Topic yang ingin saya tekankan hari tu adalah locus. Saya inginkan murid-murid saya mahir melukis locus sebab ia adalah soalan wajib. Lagipun rata-rata mereka mengatakan topic locus tu susah. Saya dah pesan supaya bawa semua peralatan untuk melukis locus pada minggu lepas lagi.
Setelah memberi tips menjawab soalan saya menyuruh mereka memulakan latihan. Malangnya ramai yang terkial-kial tak boleh nak lukis. Bukan sebab tak paham tapi tak ada peralatan.
" Sapa yang tak bawa protractor, berdiri sekarang....!" Saya mengeraskan suara . Hati dah mula panas dah. Masing-masing berdiri dengan muka selamba. Bila ditanya jawapannya standard. "Ana lupa cikgu."
"Ana tak dengar cikgu pesan."
" Protractor ana hilang cikgu.."
Saya dah panas hati tahap maksima. Saya bukan sakit hati dengan alasan yang diberi. They can give any reason they want. Yang saya panas hati tu adalah CARA mereka, to be precised saya geram dengan SIKAP mereka. Rata-rata menjawab dengan selamba jer. Ada tu macam bangga sebab tak payah buat latihan. Dari semua yang kena berdiri tu hanya SEORANG yang berkata. "Ana minta MAAF cikgu, ana tak dengar cikgu pesan hari tu."
Hati saya sejuk tetiba. Saya memang lemah kalau orang minta maaf. Rasa macam nak bagi jer A kat dia. Tapi dia terpaksa mengharungi sendiri PMR nanti. Apa-apa pun she's got my blessing. At least masih ada yang pandai berbudi bahasa. Bagi yang lain tuh saya amat berharap mereka akan berubah SIKAP kepada yang positif. Kejayaan akan bersama mereka setimpal dengan apa yang mereka usahakan.

No comments:

Breakfast Date @KL East

“Jom breakfast esok, nak back to routine semula…” Bila hubby ajak makan, seharusnyalah kita terima dengan tangan terbuka. Sambil nak beli ba...