Friday 15 September 2023

Cuti-cuti Port Dickson, Ancasa Residence, Part 2

“Hotel berhantu ke Ummi?” Sejak saya buat booking di Ancasa Residence tetiba pulak keluar cerita hotel berhantu. Tapi takpe, kita ambik pendekatan tunggu dah lihat sahaja. Yang penting kita banyakkan selawat dan zikir sepanjang masa.

Alhamdulillah sepanjang dua malam di sana tiada kejadian pelik yang berlaku. Kami menginap di tingkat 7. Bangun pagi-pagi saya dapat menikmati keheningan pagi tepi laut dengan kicauan burung di balkoni bilik. Banyak jugak burung yang datang bertandang. Nampak jinak belaka. Tapi bak kata orang jinak-jinak merpati, bila di dekat, ditangkap lari. 

Lagak merpati dua sejoli.

Pada hari pertama hubby ajak sarapan di hotel. Saja nak mencuba katanya, so kami turun ke Kafe Safron di tingkat 1. Depa caj RM38 per person tapi macam tak berbaloi pulak. Menunya banyak yang tak kena dengan tekak tapi kita cuba sahaja, dengan pegangan rezeki jangan ditolak. Lagipun dah bayar, takkan nak membazir pulak.

Bubur nasi as always. 6/10.

Mee+kuzi ayam+acar rampai. Juga 6/10.

By tengahari hubby order nasi dengan ikan & sotong bakar via Grab. Sementara menunggu makanan tiba, kita terjun kolam dulu. Kebetulan anak-cucu datang awal so bolehlah swimming sementara pengunjung hotel belum ramai. Nenek pun tak lepas peluang, acah-acah layan cucu sambil menyelam. 

Layan cucu berenang.

Usai berenang kita sambung aktiviti for girls only. Kebetulan the girls nak membelai diri so kita masuk spa pulak. Kami booking spa urutan badan untuk empat orang. Oleh kerana depa hanya boleh accomodate dua orang sahaja untuk setiap sesi so saya masuk sesi awal dengan anak sulong. Ada beberapa pilihan urutan. Kita pilih yang medium sahaja. Depa caj RM109 seorang per session. Kesan? Entahlah… rasa macam sama je rasa badan sebelum dan selepas diurut. Nanti nak kena cari tempat urut yang lain pulak.

Bilik spa dalam pondok berbumbung hitam/kelabu tu. Ada jakuzi depan pintu masuk pondok.

Pakej yang disediakan.

By petang semua orang dah boleh turun bermain di tepi pantai. Sejak awal lagi anak sulong dah pesan supaya semua orang pakai colour cream/nude. Nak nampak cantik bila ambik gambar katanya. Okaylah, dah alang-alang nak posing, kita biarkan gambar berbicara.



Ummi’s girls.❤

Kita cover balik yang semalam.

Girlzzz.


Full house.❤

Esoknya masih nak berdondon lagi. Kali ini kita pakai denim & white pulak. Tapi sebab kalut nak check-out dan balik awal (bagi mengelak jalan jam), kita posing simple-simple kat bilik hotel sahaja. Lagipun anakanda nombor dua dah balik so kita capture apa yang tinggal, and again, biarlah gambar berbicara.



Cucu-cucu all in.

Apa-apa pun, percutian singkat ini berjalan lancar walau tidak seperti yang dirancang. Cukuplah untuk menambah momen indah sepanjang meniti usia yang berbaki ini.

Cerita Part 1 boleh baca di sini.

Sekian.😊

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....