Thursday 14 September 2023

Bila anakanda pulang bercuti dengan Low Cost Flight.

Hujung minggu lepas tamatlah sudah cuti summer anakanda putri. Walau baru je menjejakkan kaki di Jepun pada akhir bulan Mac baru-baru ini, dan ummi ayah pun dah pergi visit di sana selepas sebulan, tetap jugak nak balik bercuti di Malaysia. Belum pun sampai enam bulan berpisah… bak kata orang kampung dulu-dulu... periuk kenduri pun belum habis basuh dah nak balik semula.

Konon nak buat surprise Ummi dan ayah, anakanda putri tu beli ticket flight sendiri. Bersama dengan seorang kawannya, depa ambik yang paling murah sebab nak berjimat (padahal ayah sponsor semua). Jenuh la kita ni bertanya schedule flight, luggage dah beli ke belum, connecting kat mana, cukup ke masa nak tukar connecting flight… bla, bla, bla.

Masa balik hari tu anakanda naik Vietjet dari Tokyo Haneeda ke Ho Chi Minh City, sambung dengan Air Asia dari Ho Chi Minh ke KLIA 2. Oleh kerana dua flight berbeza, bila sampai di Ho Chi Minh depa kena keluar dulu, tunggu luggage dan angkut luggage untuk check-in semula di kaunter Air Asia, Ho Chi Minh. Malangnya flight delay dari Tokyo Haneeda. Bila depa tiba di kaunter Air Asia, masa untuk check-in dah tamat. Ticket burnt… no negotiation, terpaksa beli tiket baru untuk next flight balik KL.

Untuk balik ke Tokyo semula, depa ambik flight Vietjet ke Ho Chi Minh dan sambung flight Vietjet juga ke Tokyo Haneeda. Oleh kerana dua-dua connecting flight adalah Vietjet, kami mohon untuk guna sistem transit masa di Ho Chi Minh supaya tak perlu angkut beg untuk check-in semula macam masa balik hari tu. Timbul pulak masalah lain. Rupa-rupanya masa booking tiket hari tu depa tak beli/bayar untuk luggage. Dah la masing-masing beg berat macam isi ketul batu. Terpaksa buat bayaran extra masa check-in. Vietjet caj RM175 untuk first 20kg. Any extra kg akan kena caj RM70/kg. Berat beg anakanda 26kg. Setelah dikira tolak tambah…kami decide untuk keluarkan barang-barang yang kurang perlu dan cukupkan berat beg kepada 20kg sahaja. Untuk hand carry, Vietjet hanya allow 7kg sahaja. Hand carry maksudnya apa sahaja beg/barang yang kita bawa di tangan akan ditimbang sekali gus. (Kalau Air Asia, depa timbang cabin bag sahaja, handbag tidak termasuk, so kita hanya make sure cabin bag tu 7kg, barang-barang lain boleh sumbat dalam handbag). 

“Low cost flight memang begitu kak… semua benda ada caj… kat sini kena, nanti transit kat sana pun kena lagi… ikut nasib la..” begitulah, kita pasrah sahaja. 

Alhamdulillah pegawai di kaunter tiket tu boleh diajak berbincang. (semoga Allah membalasnya dengan sebaik-baik pembalasan). Akhirnya kami hanya perlu membayar sejumlah RM175 sahaja. Kena bayar duit tunai. Walaupun sekarang ini zaman cashless, nak jugak guna duit cash, kena tepat pulak tu sebab depa tak akan bagi baki. Alhamdulillah saya ada beberapa keping duit kertas dan syiling terselit dalam handbag, cukuplah untuk buat bayaran tepat.

Kemain panjang beratur nak check-in.

Selepas lebih satu jam beratur dan setelkan masalah, akhirnya selamat dapat boarding pass. Masa berbaki tinggal 15 minit sahaja sebelum nak kena masuk. Sempatlah anakanda makan dan minum secara ringkas sebelum nak buat drama nanges-nanges sambil bersalam peluk cium dengan semua keluarga.


Full house.❤

Bye baby. Be good as always. 

Sekian.😊

Nota kaki: 

Masa anakanda nak boarding di Ho Chi Minh untuk connecting flight ke Tokyo, depa kena bayar caj excess hand carry. Walau terselamat di KLIA, di Ho Chi Minh semua kena caj. Terpaksalah keluarkan duit lagi. Vietjet caj $100 ++ (USD) untuk semua handcarry. Cabin bag lebih 1kg plus handbag tak tahu berapa kg. Alhamdulillah hubby dah bekalkan duit cash USD dollar untuk kegunaan pada masa kecederaan seperti ini. 

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....