Tuesday 4 August 2020

Cuti cuti Covid 19: Weekend Breakaway @ Port Dickson

"Umi, jom cuti. Dayah off 4 hari. Sempena end posting..." 

Apa lagi, ke tepian pantailah kita. Dah lama tak main pasir ramai-ramai, sama-sama. Kami booking airbnb kat Port Dickson. Lupa pulak kat mana exactly. Rumah banglo 2 tingkat, 4 bilik dengan ruang tamu yang luas beserta laman. Harga RM890 untuk malam. Sangat berbaloi untuk kami anak beranak tambah dua menantu dan dua cucu. Ala-ala macam balik kampung berkumpul rumah mak.

Kami gerak pada pukul 12.00pm hari Sabtu, 4hb Julai 2020. (Bukan main detail bagi maklumat). Alhamdulillah jalan agak lancar. Kami sempat singgah lunch kat Restoran Nelayan, Seremban sebab nak merasa pelbagai jenis masak lemak Nogori. Kebetulan pulak masa tu peak hours, restoran penuh, ramai pelanggan dok beratur menunggu meja kosong. Kami pulak datang segerombolan 10 orang adults memang menambah kepadatan penduduk. Alhamdulillah tuan kedainya sangat baik dan peramah jadi tidak terasa masa berlalu sebelum kami dapat tempat duduk. By the time dapat tempat duduk, makanan pun dah hampir habis so kami makan je apa yang tinggal. Yang penting semua orang happy.

Kami tiba di airbnb pada pukul 3.30 petang. Dah hajatnya untuk ke pantai maka kita penuhkan masa dengan bersantai di pantai sahaja. Usai check-in dan berehat sebentar kami terus gerak ke Pantai Saujana. Pengunjung agak ramai dan agak susah nak mendapatkan parking. Kami terpaksa berjalan agak jauh. Walaubagaimanapun kami dapat port untuk melepak yang agak selesa. Maka kita hampar tikar dan duduk bersila sambil melayan cucu. Korek pasir, tambun pasir, korek lagi, tambun lagi.









Full house anak cucu menantu.

Size compared.



Bukan main leka bermain pasir dan berposing, sedar tak sedar matahari pun dah nak tenggelam. By maghrib kami mula bersiap untuk balik ke homestay semula. Sebelum tu singgah beli makanan di pasar malam Batu 4. By the time tiba di homestay semua dah kepenatan setelah seharian bersuka ria. By pukul 10 malam saya dah lena.

Esoknya pepagi hari saya keluar berjogging di tepian pantai. Seperti biasa, saya hanya banyak berjalan dari berjogging.  Lepas tu kononnya nak duduk-duduk sambil membaca novel tapi tak tercapai hajat bila mana matahari dah mula naik. Suasana pun dah mula panas. So kita gerak laju-laju untuk cari sarapan pulak.

Posing jelah memanjang.

Lepas sarapan terus mengemas dan bersiap untuk check-out pada pukul 12 tengahari. Lagipun nak mengelakkan jalan jam balik KL. So kita bergerak cepat dan cergas. 

Cucu silau sebab jarang keluar rumah.


Sebelum balik KL kami singgah lunch di Nasi Kukus Mama, Bangi pulak. Seperti biasa, aktiviti percutian sentiasa dipenuhi dengan agenda makan-makan. Lepas kenyang makan nasi kukus Mama kami tapau nasi kerabu Kak Da aiming for dinner pulak. Alhamdulillah kami selamat tiba di rumah semula pada pukul 3.30 petang dan Umi boleh terus berehat sebab dah tak perlu fikir nak masa apa untuk dinner.

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....