Thursday 6 August 2020

Sila buat health check ye...

"Umi gi sorang je ke?"

Anak saya selalu risau kalau Umi mereka ini terpaksa berjalan sorang-sorang. Alhamdulillah sehingga kini, sekiranya terpaksa, saya masih mampu ke mana-mana seorang diri. Asalkan sihat tubuh badan, ada kereta dan ada duit kita onzz saja.

Hari ini saya ke hospital Ampang Putri untuk ambik keputusan ujian pap smear, ujian hormon dan ujian darah yang dibuat sebelum Aidil Adha hari tu. Masa buat ujian tu pun saya pergi seorang diri juga. Setakat ini, setiap tahun saya akan buat ujian darah untuk tengok blood count bagi mengetahui prestasi kesihatan. Biasanya saya buat di klinik kesihatan sahaja. Tapi kali ini saya tambah buat pap smear dan full blood count. Puncanya, tiba-tiba sahaja ada bleeding selepas lebih setahun tak period. Saya memang dah letak dalam minda yang diri ini dah sampai ke penghujung senja dan dah menopos. Tapi apabila tiba-tiba ada blood stain tu datang juga rasa cuak di hati kot-kot petanda kepada keadaan yang lebih serius.


Temu janji pukul 3:30 petang. Saya keluar rumah usai solat zohor. Alhamdulillah jalan tak jam dan parkir pun mudah, so pukul 2:50pm saya dah tercongok kat depan pintu klinik. Klinik masih tutup sebab depa pergi late lunch. So kita duduk-duduk dulu sementara menunggu depa beroperasi semula.

Kosong je... semua masih mood beraya gamaknya.

Tepat pukul 3:00pm klinik dibuka dan pukul 3:15pm doktor dah bersedia. Being the first patient in line terus dapat masuk jumpa doktor. Alhamdulillah.

"Ada bleeding lagi ke?" Bila saya jawab tiada maka doktor pun proceed dengan dapatan hasil ujian pap smear, ujian darah dan ujian hormon hari tu.

"Pap smear is good. Everything is normal. Nothing to worry."

"Blood test is good. Hemoglobin very good. Just be careful with the cholestrol. A bit high for cholestrol jahat. And uric acid also a bit high. Jaga makan lepas ni... you know what to avoid. Everything else are okay."

"Now, the hormone test shows the increase level in FSH (Folicle-stimulating Hormene) and decrease in estrogen level. That's definitely menopause. So, you don't have to worry about getting pregnant dah lepas ni. The bleeding hari tu may be due to inflammation and thinning of the vaginal lining. This is normal during menopause. Again nothing to worry. May be we can give you medication if things got worsen later. "

Usai jumpa doktor saya terus buat bayaran di kaunter. Depa caj RM90 untuk consultation dan RM7 untuk servis. Hmm... lumayan sungguh. Sembang gitu gini tak sampai 10 minit je pun. Masa ambik sample untuk test hari tu dah kena caj RM850++. Gitulah gamaknya kos yang harus dibayar untuk hidup sihat di zaman serba canggih ini.

Memandangkan doktor dah cakap nothing to worry, tiada apa yang perlu dirisaukan maka saya ambik peluang untuk lepak-lepak di kafe hospital sambil menjamah putu mayam dan minum teh tarik dulu sebelum pulang. Dah lama saya tak duduk makan sensorang sambil menikmati me-time. Sesekali ada masa terluang, kita berikan ruang untuk diri sendiri.

My favourite ever putu mayam.

Dah puas melepak syok sendiri, sebelum pukul 5 petang kita pun beransur pulang untuk mengelakkan traffic jam.  


Balik rumah dan bila belek balik salinan laporan doktor tadi, baru perasan yang bacaan kolestrol saya sangat tinggi dan dah memasuki tahap bahaya. Bacaan kolestrol saya dah 7.0 melebihi tahap sepatutnya iaitu 5.2 dan well over borderline yang sepatutnya hingga 6.2 sahaja. Sangat risky. This should be the biggest worry selepas masalah bleeding hari tu. Tiba-tiba kepala rasa pening......

Bacaan 7 sangat tinggi. LDL pun sangat tinggi.

"Mak kawan Ein baru kena attack. Bacaan 5.6 je. Tengah makan tetiba senyap pastu jatuh. Terus gi emergency masuk wad."

Mula lah kalut nak cari supplement untuk kurangkan kolestrol. Sebelum ni sedap je makan semua benda. Favourite saya adalah seafood especially sotong, ketam dan kerang tambah lagi daging goreng memang superp. Semua tu penggalak kepada pengumpulan kolestrol dalam darah. Tiba-tiba terus insaf dan berazam untuk makan secara sihat bermula hari ini. Moga Allah bantu.

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....