Wednesday 22 January 2020

Bubur cha cha ubi kayu.

Masa kat kampung dulu nenek selalu buat bubur cha cha gandum. Simple sahaja cara membuatnya. Mula-mula nenek akan bancuh tepung gandum dengan air dan sedikit garam. Buat ala-ala adunan lempeng/pancake. Lepas tu masak atas kuali macam nak buat lempeng/pancake. Bila dah masak, sejukkan sebentar lepas tu potong kecik-kecik sebesar batang mancis. Kemudian jerang santan, tambahkan sedikit garam dan gula secukup rasa serta sehelai daun pandai. Bila mendidih masukkan lempeng yang sudah dipotong tadi. Kacau sebentar. Siap. Kalau rasa nak bagi nampak banyak, tambahkan segenggam biji sagu yang telah direndam dahulu.

Sekarang dah tak perlu buat lempeng lagi. Beli je bubur cha cha segera. Rebus biar empuk, lepas tu masukkan santan, sedikit garam dan gula secukup rasa. Siap. Nak lagi mudah, pakai je santan kotak.

Bubur cha cha segera.

Baru-baru ini kawan saya bagi ubi kayu. Agar tidak membazir saya potong kecik-kecik dan rebus. Lepas tu saya masak bubur cha cha dan campur dengan ubi kayu yang dah direbus tu. Biasanya orang letak ubi keledek dan ubi keladi dalam bubur cha cha tapi kita suka hati buat resepi sendiri.

Ubi kayu.

Potong dan rebus sampai empuk.

Tapis buang air rebusan.

Rebus bubur cha cha.

Alhamdulillah anak-anak semua balik penuh rumah, maka menjamu seleralah seisi rumah. As always depa makan bubur cha cha sahaja, ketul-ketul ubi kayu itu dibiarkan begitu sahaja. Sayalah tukang perabih ubi rebus tu, maka keesokan harinya terpaksalah bergelut dengan kembung perut dan sakit urat saraf. Walaupun dah tahu kita alah dengan ubi kayu tapi sebab tak nak membazir punya pasal maka kita bergelutlah sensorang. Alhamdulillah semuanya kembali normal selepas dua hari.

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....