Friday 6 September 2019

Mangga: Kerabu vs Jeruk

Petang-petang hari saya akan turun ke halaman rindu untuk menikmati keindahan pokok-pokok saya. Takdelah indah mana pun. Almaklumlah, namanyapun DIY, maka kejadiaannya tentulah sesedap rasa dan seindah rupa tuan DIY. Selain dari menyiram dan merumput saya juga akan pangkas dahan-dahan yang tidak perlu. Saya buat sekadarnya sahaja setakat kudrat yang ada.

Alhamdulillah dalam seminggu dua ini pokok mangga saya mula mengeluarkan putik baru. Nampak agak lebat buahnya. Masa saya tanam dulu tak saya kisah sangat apa kejadian akhirnya. Yang penting pokok yang saya tanam tu hidup segar. Tak sangka pulak hasil buahnya sangat masam. Mungkin sebab belum masak ranum. Layak untuk buat jeruk dan kerabu sahaja. So petang tadi saya petik sebiji untuk buat kerabu sebagai juadah makan malam nanti.

Mudah sahaja nak buat kerabu mangga ni. Mula-mula kupas kulitnya. Basuh, kemudian sagat nipis-nipis. Kalau takde penyagat, boleh cincang menggunakan pisau. Rendam dalam air garam sementara nak siapkan bahan lain. Kemudian sejat hingga kering dahulu sebelum digaul dengan bahan lain.

Bahan lain (di tumbuk)
  • Satu sudu kecil udang kering
  • Cili merah atau cili padi (bergantung kepada tahap kepedasan)
  • 3 ulas bawang merah 

Gaul bahan tumbuk dengan mangga yang dah disagat tadi. Tambah setengah sudu teh cuka makan atau perahan air limau nipis serta garam dan gula secukup rasa. Saya tambah sedikit hirisan daun kesom untuk menaikkan seri. Ada warna kuning, merah dan hijau. Kalau ada bunga kantan pun boleh masukkan sekali. Gaul semua sampai sebati. Siap. Sedap dimakan bersama nasi panas, kari telur dan ikan tongkol goreng pedas. (Menu dinner kami malam ini)

Kerabu mangga siap.

Oleh kerana buah mangga tu bersaiz besar maka sebiji pun dah cukup untuk mendapatkan semangkuk kerabu mangga. Selebihnya saya buat jeruk. Sebenarnya nak buat jeruk lebih mudah. Cuma perlu hiris kecik-kecik, tambah sedikit garam dan gula secukup rasa. Tambah sedikit cuka atau perahan limau nipis. Lepas tu tambah asam boi sebanyak mana yang kita suka.

"Sedapnya jeruk ni." Kebetulan hubby baru balik kerja terus makan dinner lepas tu terus meratah jeruk pulak. Belum sempat ambik gambar dah habis sebalang. 

PS: Apa lagi yang lebih membahagiakan daripada melihat suami dan anak-anak makan dengan berselera.

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...