Thursday 5 September 2019

Kerang Bakar

Setiap kali pulang bercuti ada sahaja wishlist anak dara yang perlu dipenuhi. Alhamdulillah setakat ini semua wishlist dan craving fufilled. Cakap sahaja nak apa dan makan di mana semua setel. Mentang-mentanglah bongsu boleh minta paw kakak dan abang juga. Tapi sebagai anak yang baik tak pernah pulak cek mek tu minta yang bukan-bukan. Biasanya saya masak kat rumah je. Kalau tetiba rasa malas, kita angkut semua pi makan kat luar.

"Umi, nak kerang bakar."

Saya jarang makan kerang bakar. Biasanya saya beli kerang untuk rebus sahaja. Makan cicah sos. Kalau ada left over saya ambik isi buat sambal tumis. Kalau kerang bakar biasanya kami cari kat restoran Thai atau mana-mana Seafood Restaurant. Namun setakat tempoh Nina bercuti baru-baru ni payah pulak nak cari orang jual kerang bakar. Alhamdulillah kedai runcit dekat rumah saya jual kerang segar maka saya bawa balik dua kilo, basuh bersih-bersih dan sejat. Lepas tu masukkan dalam kuali ajaib dan masak atas dapur dan biar hingga kering airnya. Mulanya nak pakai dapur bbq tapi malas pulak nak hidupkan api pakai arang. So kita guna cara mudah dan ringkas sahaja.

"Sedapnya" Seronok tengok anak dara tu menikmati sekuali kerang bakar. Mudah-mudahan tidak mendatangkan mudharat.

First time saya makan kerang bakar. Sedap. Rupa-rupanya lebih sedap dari kerang rebus. Sebelum ni saya tak pernah jamah kalau anak-anak order kerang bakar. Malas nak buka kulit. Lepas ni boleh lah rajin-rajin beli kerang dan bakar di rumah sahaja. 

Kerang in the process.

Pejam celik pejam celik sekejap je cuti dah habis. Tiba masa nak kena balik asrama semula. So kita pi drop kat KL Sentral sahaja. ETS sepatutnya pada pukul 10.45 malam tapi delay sampai pukul 11.30 malam. Oleh kerana dah lepas pukul 10.00 malam kedai-kedai kat Nu Sentral dah mula tutup. Terpaksalah kami melepak kat Kayu Nasi Kamdar. Apalagi, pekena roti canai dan teh tariklah jawabnya sambil menambah lipatan lelemak yang dah sedia ada.

Muka ngantuk.

PS: Sesekali anak balik rumah, make the best out of it. Lepas ni nak melayan rasa empty nesters pulok.

No comments:

Kemas laman, pangkas pokok dan susun pasu bunga.

Setelah hampir tiga bulan dibiarkan (ditinggalkan) banyak pokok terutama yang dalam pasu yang nazak dan menjadi arwah. Paling menyedihkan ia...