Wednesday 5 September 2018

Fly higher boy.... @Uitm Shah Alam

Sebaik sahaja tiba waktu yang ditetapkan masing-masing sibuk tunggu depan komputer nak tengok apa tawaran yang diberikan. Alhamdulillah Amin dapat pilihan pertamanya. So first thing first, click terima tawaran yang diberi. Lepas tu print-out semua benda yang sepatutnya kemudian baru setelkan apa-apa yang urgent selepas itu.

Kebanyakan borang boleh diisi secara online sahaja. Medical check-up tak perlu buat sebab depa akan buat bila dah mendaftar nanti. Lepas tu pi bayar yuran kemasukan sebanyak RM873 kat ATM Bank Islam. Cuma perlu masukkan nombor IC pelajar, lepas tu follow instruction kat skrin ATM tu. 

Setelah selesai perkara asas baru setelkan benda-benda lain. Pastikan semua sijil yang diperlukan tersedia. Hari tu saya terpaksa drive ke Tangkak untuk ambik sijil MUET sebab tertunggu-tunggu depa tak pos. Kebetulan ada masa terluang maka kita pi ambil sendiri jelah. Untuk barang-barang keperluan asrama saya beli yang asas sahaja. Itupun banyak yang recycle barang-barang yang bawa balik dari Matrik sebelum ni. 

Iman dah siapkan check-list untuk adinda terchenta.

"Amin dah siap ke semua benda nak bawa....?"

Biasala mak-mak ni selagi tak selesai urusan yang sepatutnya selagi itulah sibuk bertanya itu ini. Dah masuk anak ke empat pun saya masih lagi looking forward nak hantar pi register masuk U. Maka pada 26hb Ogos 2018, seawal sebelum subuh lagi saya dah kalut mengarah itu ini. Maklum la satu famili nak pi buat rombongan cik Kiah.

Besau gajah dah baby ni....

Kami turun dari rumah dalam pukul 8.00 pagi. Alhamdulillah di pagi Ahad yang hening itu jalan agak lengang. Tak sampai satu jam kami dah selamat tiba depan main entrance UiTM Shah Alam. Cuma jalan masuk menghala ke kawasan padang kawad agak jam. Semua pelajar dan keluarga akan parking kereta di padang kawad lepas tu naik bas untuk ke kolej yang sepatutnya. Kami tidak menunggu lama  untuk naik bas. Cuma sebelum tu kena menyempit-nyempit cari parking sebab kereta dah mula banyak. 

Beratur naik bas untuk ke Kolej Perindu

Depa sediakan banyak bas. Pertama kali saya hantar anak naik bas masa register. Masa Iman masuk UIA Gombak dulu kami hantar dengan kereta terus depan mahalah. Sama juga dengan halnya dengan Hidayah kat UIA Kuantan dan sibujang masuk UM. Semuanya boleh pi hantar sampai depan asrama, lepas tu pakat angkut barang naik tangga. 

Jakun pulak sebab dah lama tak naik bas....

Semangat mak ayah angkut barang nak masuk asrama.


Masa untuk mendaftar pun tak lama. Dalam masa 10 minit sahaja dah dapat kunci bilik. Satu bilik kongsi 8 orang dengan 4 katil double decker. Ada kawan dari Shah Alam, Rawang, Kelantan dan mana ntah lagi tak sempat nak berkenalan.

Kemain mak.... dok pesan memesan dengan kesabaran.

Mekca tolong rasmi katil asrama Pak Min.

Nak rasmi juga.....

Beriya fotoshoot tengahari buta siap bawa tripod....

Sebelum balik kami pi jalan-jalan kat Aeon Mall Shah Alam sambil cari makan tengahari dan top-up barang-barang keperluan asrama yang belum dibeli. Bila berkumpul semua ahli keluarga haruslah beserta acara makan-makan juga.

@Vivo

Ganti gambar raya korban yang belum ada....

By pukul 2 petang kami gerak balik untuk bagi laluan Amin berehat sebelum menyertai program orientasi yang akan bermula pada pukul 3.30 petang. Mudah-mudahan perjalanan degreenya menemui jalan mudah seperti mana kakak dan abangnya sebelum ini.


PS: Tiada apa yang diharapkan daripada anak-anak melainkan beroleh kebahagiaan di dunia dan akhirat..... Moga Allah bantu.

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...