Tuesday 18 September 2018

Henfon pulak.....

Saya tak berapa mahir tentang gadget zaman moden ni. Walaupun dah lama pakai handphone dan laptop sendiri, yang saya tahu setiap kali nak guna semuanya tersedia. Biasanya anak-anaklah yang tukang set-up apa-apa apps yang umi nak dalam handphone atau laptop. Kalau timbul apa-apa masalah seru je nama nanti pandai lah depa godek-godek apa yang patut. Insya Allah lepas tu boleh guna semula.

"Skrin nak rosak ni Umi....." 

Pagi Sabtu baru ni nampak macam ada titik hitam kat bawah kiri skrin handphone saya. Saya cuba lap dengan kain tapi macam tak ada kesan. By lepas zohor saya dah nak gerak ke Everly Putrajaya teman hubby ada meeting kat sana, so saya abaikan sahaja apa yang bakal terjadi pada hp tu. Masa jalan-jalan sambil minum petang kat Alamanda tengok titik hitam kat hp tu dah merebak. Saya dah mula cuak. Tapi saya biarkan sahaja sebab tak sempat nak cari kedai repair hp. Lagipun katanya kalau nak repair kena tinggalkan hp tu sehari dua di situ. Jauh pulak nak ulang-alik nak pick-up nanti. Maka saya decide untuk tunggu balik KL esoknya. Maybe boleh pergi hantar kat mana-mana kedai-kedai kat Wangsa Walk.

The all time favourite, laksa Johor

By the time sampai KL esoknya, skrin hp tu nak makin kelam. Nak enter pin untuk unlock pun dah tak tau nak gagau kat mana. Nasib baik Amin terer bab menerka dalam kesamaran. Lepas dah unlock dia sambung wayar ke laptop untuk transfer apa-apa file yang penting. Sebenarnya tak ada apa yang penting pun dalam hp saya tu. Hanya gambar-gambar kenangan sahaja. 

Katanya skrin rosak mungkin sebab masuk air....

"Cuba tukar skrin lah... sayang hp mahal boleh guna lagi tu...." Hubby memang penuh dengan sifat pengasih dan penyayang.

"Mahal la tukar skrin. Baik beli hp baru...." kedua-dua bujangku sependapat dalam hal ini. Harga skrin Samsung ori RM780. Kalau tak ori RM460. Belum masuk upah. Tak sepadan dengan harga asal hp tu. Masa saya beli dulu harga hp tu cuma RM1200 sahaja. Tak sampai hati pulak nak keluar duit sebanyak itu semata-mata untuk tukar skrin sahaja. 

Akhirnya saya decide untuk beli saja hp baru dengan kos sekitar harga skrin. Bajet bawah RM1000 sahaja. Anak-anak cadangkan umi beli iphone. Tak tergamak pulak saya nak mengada-ngada pakai hp canggih-canggih. 

"Okay umi nak yang macamana?" Semangat bujangku nak teman umi shopping. Of courselah saya cuma nak simple. Dah nak masuk era warga emas ni saya cuma nak mudah-mudah sahaja. Canggih pun bukannya saya reti guna. Buat lawak je...😀

"Ok takyah Samsung. Kita cari yang made in China pulak. Best....Nanti Ein ajar cemana nak guna..." 


Maka pada hari Isnin, otw balik hantar Amin ke Shah Alam kami pi singgah kat DirectD Petaling Jaya. Rupanya kat situ dah habis stok. Paling dekat yang ada di Subang Jaya dan Publika. Kami pilih Publika sebab dah otw nak balik Amapng. Sebelum pergi depa dah ambik nama dan nombor talipon untuk reserve satu set. Kita cuma pergi dan ambik sahaja di Publika. Pertama kali saya jejak kaki kat Publika. Boleh tahan  juga sesatnya nak cari kedai. Kami parking kat basement so kena pandai nak naik lif yang betul. Silap masuk lif nanti timbul kat bangunan lain sebab area ni ada beberapa tower. Kedai DirectD ni kat block A tapi kami keluar lif kat block C. So terpaksa lah pusing balik. 

"Takpe umi.... kita cari pengalaman.." Bujangku suka je nak test power minda arkiteknya. Ke mana-mana pergi pun dia akan cari pro and cons pada setiap binaan bangunan yang ada. 

Sengih makcik dapat hp baru. 

Alhamdulillah setelah melalui beberapa liku kami selamat membawa pulang hp yang memenuhi spesifikasi umi. 

PS: Dah boleh faham kenapa remaja tak boleh duduk tanpa hp....

No comments:

60 Days in UK: Kew Bridge & River Thames

Sabtu, 9hb Mac 2024 Hari ini dah masuk hari ke-38 kami di London. Sejak berpindah ke rumah sewa ketiga ini kehidupan agak tenang sedikit dan...