Monday 5 June 2017

Ujian Allah datang dalam berbagai cara

Tiba-tiba saja cek mek molek tu mengadu sakit perut masa bangun sahur pagi tadi. Sampai nak berdiri pun sakit. Makan pun tak lalu, asyik dok sibuk sakit sampai terlupa nak niat, maka terpaksalah uzurkan diri untuk tidak berpuasa. 

Oleh kerana sakitnya seakan berlarutan hingga menjelang waktu berbuka maka hubby dah mula kalut. Seperti biasa hubby memang cepat panik kalau anak-anak sakit. Malam tu juga terus ke Ampang Putri, accident and emergency. Doktor suruh cucuk pain killer. Lepas tu buat blood test dan urine test. Suspect UTI. Pasrah jelah. Mungkin ada betulnya sebab bulan puasa ni kita kurang minum menyebabkan kurang air dalam badan. Keadaan ini boleh mengakibatkan kencing kotor. Masa nurse ambik darah tu pun nampak darah sangat pekat. Lama juga nak boleh sedut darah bagi penuh syringe tu. Kesian pulak.


Keputusan ujian darah ambik masa sejam. So sementara menunggu tu kami lepak-lepak dulu kat dalam hospital tu. Malam-malam buta pi hospital memang lengang jelah. Hajat hati nak keluar pi jenjalan kat Ampang Point tapi kesian pulak cek mek tu kebas bontot lepas kena cucuk. Lagipun jarum jam dah menghampiri pukul 11 malam. So hubby beli air dari vending machine dan kami hanya duduk-duduk lepak dan borak-borak sahaja. Bukan senang nak dapat us time begitu.


Alhamdulillah hasil ujian darah dan air kencing semuanya negatif. Doktor pun tak tahu nak diagnos apakah penyakitnya. Maka dia hanya bagi ubat tahan sakit dan suruh buat appointment dengan doktor pakar, kot-kot ada penyakit lain yang lebih kronik daripada UTI.

Farmasi yang sunyi sepi @12 tengah malam.

By jam 12.45am kami tiba di rumah semula. Makan apa yang ada untuk puasa esoknya. Mudah-mudahan ini hanyalah ujian sementara. Moga Allah kurniakan ganjaran setimpal dengan kesabaran ini.


PS: Esok nak pi hantar Amin pulak ....




No comments:

60 Days in UK: Kew Bridge & River Thames

Sabtu, 9hb Mac 2024 Hari ini dah masuk hari ke-38 kami di London. Sejak berpindah ke rumah sewa ketiga ini kehidupan agak tenang sedikit dan...