Wednesday 7 June 2017

Ke kebun Pisang pulak....

Dah lama saya tidak membelek pokok-pokok pisang kat tepi rumah ni. Sejak saya ubah pokoknya ke hujung laman saya biarkan aje ia menguruskan hidup sendiri. Asalnya ada dua pohon sahaja. Saya tanam sebelah menyebelah (walaupun sepatutnya kena buat jarak yang sesuai). Pertama kali berbuah saya potong tandan dan ambik buahnya untuk diperam. Alhamdulillah dapatlah dibuat pengat, dibuat pisang goreng, buat cekodok dan agihkan kepada kawan-kawan. Tapi saya tak tebang pohonnya. Malas pulak. Lagi pun penat nak angkut buang batang pisang tu. So saya biarkan aja batang tu memburuk dan mereput sendiri. Bila pokok yang kedua tu berbuah, saya biarkan aje pisang setandan tu di pokoknya buat rezeki tupai yang selalu bertandang. Kebetulan pulak tandan pisang tu menjulur ke luar pagar lagi la saya malas nak kisah. Selang beberapa hari tandan pisang tu dah kena potong. Tak tahu siapa yang ambik pisang tu tapi saya anggap sedekah je lah. Lagipun mereka dah memudahkan hidup saya tak perlu nak fikir pasal buah pisang tu lagi. 

Sejak musim hujan baru-baru ni nampak banyak pulak anak-anak pokok pisang tu tumbuh di sekitar perdu induk yang dah memburuk tu. Benarlah kata nenek saya, pisang ni memang mudah dijaga. Depa tak menyusahkan kita. Tanam, lepas tu tunggu je buahnya keluar.

Dan pagi tadi semasa saya melawat kawasan pisang tu, Subhanallah banyak pulak keluar tandan-tandan pisang walaupun pohonnya macam hidup segan mati tak mahu. Semua pokoknya kurus keding tak tahulah mampu ke tidak menahan tandan pisang yang mula mengeluarkan buah tu.
Pisang apatah..... Alhamdulillah nampak segar.

Yang ni pun tak pasti pisang apa. Baru keluar 2 sikat.

Ini sah-sah nak bagi orang ambik. Elok je ia menjulur ke luar pagar.

Ajaib eh!!!!... keluar ikut batang pulak.

"Takpe ummi, nanti kita panggil surat khabar. Ambik gambar pisang ajaib ummi tu....." Ish, ish, ish memandai je anak bujangku.


PS: Sungguh, saya tak pernah tengok pisang berbuah di batangnya sebelum ini. Ajaib ke? Entah lah...



No comments:

Aidil Fitri 2024 (1445H) @Ukay Perdana

1 Syawal tahun ini jatuh pada hari Rabu, 10hb April 2024 selepas 29 hari rakyat Malaysia berpuasa. Pada petang sebelum pengumuman hari raya ...