Saturday 8 April 2017

Perjalanan ini: KLIA-Madinah (2017 Januari 15)

Alhamdulillah, Allah izin untuk kami memulakan perjalanan ini dengan Tabung Haji Travel pada hari Ahad 15 Januari 2017 bersamaan 16 Rabiulakhir 1438H. Kami turun dari rumah seawal jam 7.00 pagi. Sepatutnya lapor diri kat KLIA jam 8.00 pagi untuk check in bagasi, serahan pasport, lencana serta boarding pass. Semua jemaah kena berkumpul di Lot MTDBDL-01, Aras 5, Lantai Pelepasan untuk mendengar taklimat. Saya wakilkan hubby je untuk dengar taklimat sebab nak bersembang dengan anak-anak yang bakal ditinggalkan. Sedar-sedar dah kena hantar bagasi ke kaunter check-in. Letak je kat situ. Pihak Tabung Haji Travel akan uruskan segalanya. Kita cuma tunggu ambik boarding pass dan lencana sahaja.
Beg pakat beratur.
Full house, hantar kami pi airport.
(Tabiat orang melayu gamaknya)

Tabung Haji Travel sewa Boeing khas untuk jemaah umrah sahaja. First time tengok pramugari MAS menutup aurat sepenuhnya. Peghak pulak. Depa tak pakai uniform batik berkain belah yang biasa tu. Depa pakai seluar longgar dengan baju plain. Inflight servis yang lain semua macam biasa sahaja. Kami berlepas dalam kol 1.00 tengahari. Flight selama 10 jam. Alhamdulillah kami selamat tiba di Prince Mohammad bin Abdulaziz airport,  Madinah pada pukul 5.40 petang local time. Proses imigresen sangat pantas. Dalam masa setengah jam dah boleh pergi ambil bagasi. Tidak seperti yang diwar-warkan sebelum ini. Buat saspen je sebelum ni depa dok cerita yang buruk-buruk. Cuma nak menunggu bagasi tu yang memakan masa. Rasanya sejam lebih dok menunggu bagasi keluar.
Ruang menunggu bagasi.

Airport depa nampak masih baru. Cantik tapi tak sempat nak capture gambar sebab sibuk bersembang dengan rakan jemaah yang lain. Maklum lah dah masuk era makcik-makcik ni style borak pun ala-ala makcik-makcik juga. Alhamdulillah saya tido sepanjang dalam perjalanan. So bila tiba sana mata dah segar walaupun sepatutnya kat Malaysia dah masuk waktu tengah malam. Cuma badan je rasa lenguh-lenguh sebab duduk lama dalam flight.
Hubby tak sabar-sabar nak inform anak-anak kat rumah.
Di luar terminal.

Keluar sahaja dari terminal dah ada Mutawwif yang menunggu. Terus punggah beg masuk bawah bas. Kami dapat bas nombor 4 bersama lebih kurang 30 orang jemaah yang lain. Rasanya ada dalam 9 buah bas semuanya. Depa susun ikut pakej umrah yang kita pilih. Kami pilih pakej Ruby. Pakej tu menentukan kami tinggal di hotel mana semasa di Mekah nanti. Masa kat Madinah ni semua jemaah akan tinggal di hotel yang sama, HotelAnwar al-Madina Movenpick.

Kami tidak perlu risau dengan urusan bagasi. Lepas sahaja semua beg diambil dari teminal terus masukkan kat penyimpanan beg bawah bas tu. Nanti sampai kat hotel, depa akan uruskan penghantaran hingga ke depan pintu bilik hotel.

Perjalanan dari airport ke hotel mengambil masa selama 20 minit sahaja. By the time kami tiba hotel nampak jemaah berpusu-pusu keluar dari Masjid Nabawi usai solat Isya'. Sungguh teruja melihat jemaah masjid yang sangat ramai. Tak sabar rasanya nak jadi sebahagian dari mereka. Sampai di hotel terus pergi ke Zahra Cafe untuk makan malam. Semua menu masakan Indonesia. So sepanjang di sana setiap hari ada hidangan nasi siap dengan ulaman dan sambal. Alhamdulillah dari segi makanan tiada sebarang masalah.

Selepas makan semua jemaah boleh terus ke bilik hotel. Kunci bilik depa dah serahkan semasa dalam bas lagi. Jadi kami tak perlu bersusah payah pi beratur ambik kunci kat kaunter. Beg semua depa dah siap letak depan pintu bilik. Alhamdulillah servis tip top.

Malam itu kami bersolat jamak qasar di bilik hotel sahaja sebelum merehatkan badan dan mengumpul tenaga untuk hari-hari seterusnya. Alhamdulillah hotel kami bersebelahan dengan Masjid. Keluar sahaja dari pintu hotel terus boleh pijak lantai Masjid yang suci bersih. Dan pada dinihari berikutnya kami dapat merasai kesyahduan bersujud di Masjid Nabawi buat pertama kali.
Suasana usai solat subuh.
(Solat jemaah kami yang pertama, Alhamdulillah)

PS: Sebenarnya banyak ujian hati dan perasaan untuk merealisasikan impian perjalanan ini. Benarlah kata-kata, kalau kita bersabar dalam sesuatu perkara Allah akan gandakan dengan kesabaran kita dalam perkara lain pula.

Unknown said...

assalam nk tanye..flight dari KL jam 1pm belum masuk waktu zohor dan sampai di madinah jam 5.00pm++ hampir waktu maghrib..mcm mana solat zohor dan asar dilakukan ye?

Masniah Said said...

waalaikumsalam..
Kalu ikut tabung haji, depa suruh buat solat hormat waktu. Saya pernah belajar dulu, kalau dalam flight kita boleh buat solat sambil duduk. Ambik wudhu dalam bilik air lepas tu duduk je kat seat kita untuk solat jamak qasar zohor dan asar secara duduk. Abaikan arah kiblat.
Waallahualam.

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...