Saturday 29 April 2017

Jahit Menjahit pulak.....

Dah lama mesin jahit saya terperap dalam stor. Sebelum ni saya suka menjahit baju anak-anak terutama yang perempuan, mencuba fesyen yang simple dan mudah disiapkan. Juga baju Melayu untuk suami dan anak-anak bujang dua beradik tu. Namun sejak anak-anak dah besar panjang dan ada citarasa sendiri saya dah jarang menjahit. Nak jahit baju Melayu pun malas sejak dah ada baju Melayu ready-made melambak-lambak kat kedai dengan harga mampu bayar, pilih je mana suka. Saya cuma buat baju kurung untuk diri sendiri sahaja. Itu pun dah mula berkurangan sejak dah jumpa tukang jahit yang sesuai. Lagipun sejak mula rabun dekat ni, nak cucuk benang jarum pun kena berzikir dan berselawat berkali-kali. 
Singer simple je tapi sangat banyak jasanya.

Oleh kerana dah beberapa bulan terperuk maka berhabuk dan bersawanglah mesin jahit itu sampaikan nak bergerak pun tersekat-sekat. Mungkin juga sebab dah lama tak servis. Saya buat servis sendiri je. Buka semua skrew yang ada. Lepas tu letak minyak mesin beberapa titis kat tempat-tempat yang sepatutnya. Sapu dan lap semua habuk dan lebihan benang yang putus-putus terutama kat kawasan bobin tu.


Minyak mesin ni sentiasa ada kat rumah saya. Beli kat mana tah. Harga seringgit lebih je kot. Multi purpose. Titis je kat mana-mana peralatan rumah yang perlu. Selalunya kat engsel pintu dan tingkap untuk smooth swing. (Beriya pulak buat iklan free....)

"Baju nikah Iman umi jahit....."
"Dayah pun...."

Begitulah halnya. Maka bermulalah projek saya bermula cuti pertengahan penggal sekolah hari tu.




PS: Nak kena pupuk balik minat menjahit ni.....


No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...