Sunday 9 April 2017

Cheng

Sejak pokok kesayangan saya tumbang hari tu rasa macam separuh jiwa saya kosong. Rutin saya setiap pagi hujung minggu ialah samada merumput atau berkebun di sekitar halaman rumah. Dan peneman setia saya sudah pasti lah si Cheng.

Cheng, kucing pendatang entah dari mana. Setiap kali saya buka pintu dapur Cheng akan datang mengiau-ngiau di depan pintu. Setiap kali juga saya akan campakkan keluar lauk lebihan semalam untuknya, dan Cheng akan berlari mendapatkan habuannya. Lama kelamaan Cheng semakin jinak dan mula berani masuk ke rumah dan menjadi peneman setia saya setiap pagi minggu. Saya memanggilnya Cheng sebab matanya agak sepet.

Suatu hari Cheng berkelakuan agak ganjil, mengiau dengan kuat seperti kucing jantan yang galak. Memang pantang larang saya kalau kucing jantan mengiau galak dalam rumah. Takut depa pancut kencing sesuka hati. Lebih menyakitkan hati kalau depa tetiba pancut kencing kat atas sofa atau pada kain langsir. Memang sakit jiwa raga nak menyahbau dan membersihkan tempat malang itu. Kebetulan pulak hari tu saya ada urusan luar. Jadi saya halau Cheng keluar dan terus tutup pintu. Cheng makin galak mengiau dengan suara yang sangat kuat. Saya pun tak pasti apa yang sebabnya. Nak kata dia nak mengorat, takde pulak kelihatan walaupun seekor kucing betina kat situ. Maka saya biarkan sahaja Cheng meluahkan perasaannya sambil saya start enjin kereta dan meninggalkan dia menguruskan emosi sendiri.

Menjelang tengahari saya balik ke rumah. Seperti biasa saya akan meninjau tunggul pokok depan rumah saya sambil mengenang teduhan yang ia berikan sebelum ini. Tiba-tiba terpandang susuk yang sangat saya kenali. Cheng terbaring kaku di bawah terik mentari. Untuk seketika saya hanya memandang tubuh Cheng tanpa perasaan. Hinggalah Nina bersuara.

"Cheng mati ke Umi?"

Sungguh. Cheng sudah menjadi mayat di pangkal pokok kesayangan saya. Saya tak pasti apa peristiwa antara mereka berdua. Tapi yang pasti keduanya sudah meninggalkan saya. 

Bertambah lagi pusara di laman saya.

Hari-hari seterusnya menyaksikan cahaya mentari penuh di porch depan ini. Panasnya hingga ke dalam rumah. Dan saya mula berkira-kira untuk meletakan teduhan lain pulak. Untuk sementara waktu saya biarkan dulu halaman saya menyimpan segala cerita saya.

Abaikan dinding kulat tu. Bila tah nak cat semula.

Setelah berkira-kira akhirnya dengan bajet yang ada saya upah orang tambah awning kat depan porch itu. Biar teduhannya dapat dimanafaat oleh bukan sahaja kami tapi kucing-kucing lain yang sudi bertandang mencari tempat tidur. Walaupun ada beberapa ekor kucing jalanan yang kerap bertandang dan menumpang tidur namun sehingga kini tiada lagi yang dapat menggantikan Cheng.....

PS: Benarlah. Jika kita redha dengan sesuatu ketentuan, Allah akan gantikan dengan yang lebih baik.

No comments:

60 Days In UK: Central Park Hotel & Iftar @Tukdin

Selasa, 26hb Mac 2024 Hari ini dah masuk hari ke-55 kami di bumi bertuah ini dan masuk minggu kedua kami di Southampton . Seperti minggu lep...