Sunday 3 July 2016

My Silky Girls :)

Sedar tak sedar saya dah menghampiri 5 series, atau setengah abad bak kata orang lama. Sejak akhir-akhir ni juga saya mula mengalami mimpi yang pelik-pelik. Kata orang mimpi mainan tidur. Tapi sesungguhnya saya tidak pernah bermain dalam tidur. Mimpi yang hadir dalam tidur saya buang jauh-jauh pabila terjaga. 

"Hang kawal dan jaga diri masa sedar. Masa dalam tidur hang tak boleh nak buat apa. Roh tu pi bejalan merata suka hati dia. Jangan dok pikiaq sangat kalau kita mimpi apa-apa. Roh hang nak main-main ja tu..." Pesan nenek yang tak pernah bercerita apa-apa tentang mimpinya. Selalu ceria seakan tidak pernah ada masalah. 

Sejak akhir-akhir ini juga lutut saya dah mula berubah arah. Seolahnya dah tak dapat berfungsi dengan sempurna. Suatu hari tu terpaksa ambik MC satu hari sebab tak larat nak drive gi sekolah. Kisahnya kat jalan rumah saya ni depa nak buat EKVE. So asyik lah dengan trafik jam memanjang. Perjalanan yang biasanya 5 minit saja boleh ambik masa dekat sejam. Kereta pulak manual. Jenuh lah dok tekan clutch kruk krak kruk krak. By the time tiba sekolah terus rasa tak nak balik sebab memikirkan terpaksa mengharungi trafic jam esoknya lagi dan lagi. Kesian lutut saya menanggung bebanan yang tidak sepatutnya. Dah sampai masa gamaknya. Mesin pun kalau lama-lama boleh kong ini kan pula jasad manusia. Mungkin juga Allah nak bagi ujian kesihatan untuk menghapuskan sedikit dosa saya selama ini. 


"Tq umi belikan bedak Nina."

Melihatkan puteri bongsu saya pun dah jadi anak dara menambahkan lagi keinsafan yang saya ni dah tua. Walaubagaimanapun, paling penting jiwa sentiasa muda pabila bersama anak-anak dara saya. Mereka sangat memahami, sentiasa ada untuk mendengar cerita saya. 
Budak dua beradik ni memang pantang jumpa. Dan pantang ada camera. Penuh dengan selfie galak gedik depa je.

"Saja letak gambar kita banyak2. Senang nanti bila umi rindu....."

Pandai la buat reasons. Dalam hp saya pun penuh ngan gambar2 depa dok mengedik. Alasan....senang nanti kalau umi buka phone terus nampak wajah comel depa tu.
Satu hal lagi mek yang sorang tu pulak memang asyik nak balik rumah je. Pantang ada peluang. Pernah sekali tu tetiba je gi beli tiket nak balik rumah sebab stress.

"Umi, Dayah dah beli tiket 8.30pm. Turun kat TBS." Pulak dah. Biasanya turun kat Pekeliling.

Perjalanan biasa ambik masa dalam 3 jam. So expected arrival time 11.30pm. Tapi sebab malam, bimbang juga takut kami terlambat. Sian pulak Dayah nak kena tunggu sensorang. Tak pernah lagi kami buat kerja macam ni. Biasanya hubby hanya benarkan anak-anak travel siang hari saja. So dalam kol 11.00 mlm kami dak tercongok kat TBS. Sambil pekena roti canai teh tarik kat kedai Mamak.

Jangkaan kami bas tu direct pergi TBS. Rupa-rupanya bas tu singgah Pekeliling dulu lepas tu baru datang TBS. Lewat pukul 12 malam baru tiba. Berkali-kali kami dok check time table kat skrin tu. Asyik bertukar-tukar je masa dia. 
Canggih je nampak. tapi satu pun tak leh pakai..
Masa sweet 19th... Hahah...zaman dulu, mek ni memang suka tayang gigi. Sekarang je baru pandai nak senyum simpul.


PS: Dan saya...... masih kekal dengan bedak pureen debu dan bedak compact baby johnson...

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...