Saturday 2 July 2016

Lampu Unser pulak.....

Suatu hari tu (tak ingat dah exactly bila) tetiba lampu signal sebelah kiri tu tertanggal. Gedebung gedebang bunyi bising sepanjang jalan. Saya ingatkan ada benda tersangkut kat mana-mana, ataupun ada tin cat tergolek-golek kat bonet kereta. Masa tu memang saya tengah kalut dengan projek mengecat palong pokok bunga sekolah. Kengkonon projek keceriaan gitu. Banyak lah tin cat kat dalam kereta saya. Patut la sepanjang jalan orang dok pandang-pandang je. Sampai di rumah baru nampak lampu signal tu elok je tergantung-gantung dengan wayarnya terkeluar. Sabo je lah. So saya DIY lekatkan balik lampu bertuah tu dengan masking tape.  
Esoknya terus pergi bengkel. Depa letak gam je. Kena caj RM5. Setakat letak gam gajah tu saya pun boleh buat sendiri.
Nampak lampu besar tu pun dah kelabu asap.

Tak tahan lama pun. Tetiba tanggal lagi. Masa kat tengah hiway pulak tu. Nasib baik masa tu ada anak bujangku. Terus singgah stesen minyak cari celotape. Hasilnya bertampal-tampal lah lampu kereta Unserku dengan celotape.

Petang tu terus singgah bengkel yang biasa servis kereta saya. Rupa-rupanya tempat cangkuk lampu tu dah patah. Kalau nak ganti kena ganti dengan sarung lampu sekali. Satu set lampu signal tu harga RM90. So alang-alang dah nak ganti lampu signal tu saya ganti sekali kedua-dua lampu besar tu. Cermin lampu tu pun dah lama kelabu asap. Kadang-kadang basuh kereta minta depa polish sekali cermin lampu. Tapi tahan sehari dua je. Lepas tu jadi kelabu asap semula. Kalau drive memalam tanpa lampu jalan memang nampak kelam je lah. Satu set lampu besar tu harga RM195. Depa kata itu lampu ori untuk kereta Unser. Suka hati hangpa lah. Kalau depa tipu pun bukannya saya tahu. Pandai drive je. Bab-bab kereta ni zero. Saya ganti dua-dua set lampu besar plus satu set lampu signal. Dung dang dung dang campur servis bagai, cecah RM590. Ada satu mentol terbakar. Yang tu pun kena caj RM5 sebijik. Nasib lah..... demi keselamatan jiwaku dan anak-anakku. Kos repair claim ngan hubby....:)

2 comments:

Anonymous said...

Akak nk tanye. Akak servis kete nie katne? Saya pun lampu dpn pecah. Huhuhu

Masniah Said said...

Saya gi kedai aksesori kereta.

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...