Sunday 12 October 2014

Korban Kasih

Alhamdulillah tahun ini hubby dan saya berkesempatan menyertai program korban lagi. Biasanya kami hanya bagi duit untuk korban di luar negara seperti Kemboja dan Syria.Tapi tahun ni saya memang berhajat untuk merasa sendiri suasana korban dari awal hingga akhir. So saya join program Korban Kasih kat sekolah saya. Hubby masih setia dengan program korban di Syria.

Setiap tahun sekolah saya dengan kerjasama PIBG akan mengadakan program korban di sekolah. Biasanya saya hanya datang untuk tolong sikit-sikit lepas tu balik.Tahun ni sebanyak 4 ekor lembu fully booked. Pihak AJK dah agih-agihkan bahagian lembu tu. Saya dapat lembu nombor 2. Share dengan sapa tah. Dah lupa senarai nama. Tujuh orang semuanya. Kami buat pada hari raya kedua. Program bermula seawal 8 am. Masa saya sampai tu program dah bermula. Lembu pertama dah tumbang. Saya tak sempat tengok. Datang-datang orang tengah sembelih. Cuma sempat tengok dia menggelupur saja. 
Kat atas ni kaum bapa dan murid lelaki bersiap sedia nak tumbangkan lembu nombor 2 yang termasuk bahagian saya. 

Alhamdulillah saya sempat tengok prosesnya dari awal hingga lembu tu menghembuskan nafas terakhir. Agak susah juga nak tumbangkan lembu nombor 2 ni. Nampak gagah perkasa dari yang lain. Dia sekor je warna hitam. Memang lain dari yang lain. 
Lembu ke 3 sangat mudah ditumbangkan. Tapi asyik meraung-raung je. Entah kenapa sehingga lembu ke 4 selamat menghembus nafas terakhir lembu yang ke3 tu masih lagi mendengus. Agak liat juga nyawanya hendak meninggalkan jasad. Sayu pulak hati ini. Lembu yang ke 4 yang paling pasrah. Sekali tolak dah tumbang. Redha je hulur tengkuk untuk disembelih. Sangat redha dengan ketentuan takdir,, Sebak pulak....huhu. 
Sesi memotong daging untuk agihan.

Kaum bapa akan melapah dan potong daging yang besar-besar. Potong tulang dan angkut dari tempat sembelih ke meja agihan. Dah siap empat meja untuk empat ekor lembu. Saya hanya bersedia di meja nombor 2 untuk lembu nombor 2. Alhamdulillah ramai yang datang membantu. Kami kaum perempuan hanya potong kecik-kecik dan timbang 500g untuk setiap paket untuk diagihkan kepada petugas dan sukarelawan serta orang miskin sekitar Gombak.

Para peserta korban akan mendapat 2 kilo daging beserta tulang rusuk dan organ dalaman yang dibelah tujuh. Alhamdulillah saya mengambil semua peluang yang ada untuk membelah dan membahagi semua organ dalaman lembu korban seadil yang mungkin. Terasa daging yang masih panas.
Jantung lembu yang masih panas berdarah....
Sempat berangan jadi cardiologist....
Peparu yang segar...bukti lembu yang sihat. 
Macam-macam organ ada. Semua organ dalamannya nampak sihat dan segar.Mudah-mudahan menjadi bukti di akhirat nanti.

Saya sekeluarga memang tak makan sangat organ dalaman ni. So saya serahkan bahagian saya kepada sahabat-sahabat yang datang membantu. 

Daging korban yang siap dipaket untuk agihan.

P.S Mudah-mudahan Allah murahkan rezeki lagi untuk tahun-tahun mendatang untuk kami sekeluarga meneruskan ibadah korban....

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...