Wednesday 18 June 2014

Singgang Ikan Tongkol

"Lengkuas banyak ni sedap juga buat masak singgang..." Tetiba je hubby buat cadangan. Lengkuas yang saya gali tempoh hari masih berlonggok kat dapur. 

Biasanya hubby jarang suggest apa-apa menu. Saya main masak je apa yang terlintas di kepala. Hubby cuma makan dengan rela hati atau telan je jika terpaksa....huhu. Lupa dah bila last time saya masak singgang. Agaknya dah bertahun yang lampau. Singgang tidak pernah menjadi menu masakan saya. So saya tak berapa pandai masak. Alhamdulillah saya pernah belajar masak singgang dari arwah mentua dulu. So boleh la memenuhi impian hubby hari ini.
Simple je bahan-bahannya.
Ikut arah jam: Ikan tongkol, hirisan lengkuas, asam gelugur, cili api, hirisan bawang putih, nnise, bendi.
Campak je semua bahan kecuali bendi dalam periuk. Tambah air hingga ikan tenggelam. Rebus hingga mendidih. Masukkan bendi. Tambah garam secukup rasa. Siap.

Nnise atau gula merah Kelantan adalah bahan wajib dalam masakan saya. Wajib tambah sebesar ibu jari dalam kari, gulai lemak, rendang, masak kurma atau apa saja masakan yang memerlukan rasa manis. Boleh juga ganti dengan gula melaka tapi rasanya tidak seenak nnise.
Nnise.. hanya di Kelantan.


P.S Ikan tongkol mesti segar dan bersaiz besar. Kalau tidak nanti kuahnya hanyir...hmm.




No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...