Monday 3 March 2014

Jerebu..ke nak hujan?

"Cikgu, esok cuti ke?"
Tetiba ramai pulak budak-budak dok tanya samada esok sekolah cuti atau tidak. Alasannya? Jerebu yang sangat teruk melanda sekolah hari ni. 
"Eh..sekarang ni jerebu ke?"
Adoyai...ada pulak yang tak pasti samada jerebu atau sebab nak hujan. Tak tahu lah berapa bacaan Indeks Pencemaran Udaranya. Tapi yang pasti saya dah mula sakit tekak dan batuk-batuk. Mata pun dah perit. 
"Rasanya tak cuti selagi IPU tak cecah 300. Katanya sekarang baru 77." 
"Eh..tapi tengokkan suasana tu dah macam cecah 500." Pandai-pandai je depa ni buat skala sendiri.
Suasana pada pukul 3.00 pm. Macam dah nak dekat waktu Maghrib. 
Alhamdulillah tetiba hujan turun.
Rahmat dari Allah tiada siapa yang dapat menduga.

"Dah sampai rumah ke?" 
Hubby pulak tetiba call dari ofis. Sebab? Masa hubby call tu kat KL hujan sedang turun mencurah-curah dengan lebatnya. Takut isteri kesayangan ni terkandas dalam hujan..... Alhamdulillah saya dah selamat sampai rumah walaupun MMR2 dah mula sesak.
Apa-apa pun semoga hujan rahmat ini meningkatkan paras empangan dan mencukupkan bekalan air buat penduduk setempat. Mudah-mudahan juga pihak yang berwajib akan revise balik pelan catuan air walaupun saya dah beli tong-tong air besar gedabak sebagai bekalan dihari muka. Hmm....

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...