Monday 19 March 2012

Tayar bengkak rupanya......

Hari Sabtu hari tu pi ambik kereta selepas 5 hari tersadai kat bengkel tu. Tengok jumlah caj dia mak aih.. makan 3 bulan gaji saya. Heheh..seperti biasa hubby cover semua. Tapi masalah keta gegar tu masih ada. Dia suspek 'drive shaft' bengkok, tapi bila check betul2 rupa2nya tayar belakang tu terutama yang belah kiri tu bengkak. So depa cadang tukar tayar kat kedai tayar je.

So petang tadi, lepas kerja saya terus singgah kedai tayar kat Melawati. Kompem dua2 tayar belakang dah bengkak. Memang kena tukar cepat, takut meletup tetengah highway. Bila buka tayar tu nampaklah pulak 'absorber' dia tak berapa nak elok. Depa kata la, saya bukannya tau apa2. Depa cadang tukar baru dua2 belah.

Pak cik foreman tu cerita lah "dlm tayar ni ada urat2 yg diperbuat drpd steel. kalau ada urat dlm tayar ni yg putus bersebabkan hentakan yg kuat spt terkena lubang atau batu besar boleh menyebabkan tayar bengkak...., satu lagi kalau shock absorber dah out, dia juga boleh menyebabkan permukaan haus yg tidak rata - boleh juga menyebabkan tayar bergegar.."

Hmm.... betul lah tu kot.Saya ni kalau bab2 keta ni memang out. Memang pun laluan saya ada lubang2 besar dan banyak bump. Saya tukar keempat2 tayar dengan dua2 absorber sekali. Puas hati. Jenis tayar Bridgestone. tak taulah elok ke tidak brand tu.

Lepas tu buat balancing, chamber ngan rim tayar...pastu buat allignment. . Redha je lah. Mudah2an lepas boleh drive safely. Wallahualam.

No comments:

60 Days in UK: Kew Bridge & River Thames

Sabtu, 9hb Mac 2024 Hari ini dah masuk hari ke-38 kami di London. Sejak berpindah ke rumah sewa ketiga ini kehidupan agak tenang sedikit dan...