Thursday 26 April 2012

Alahai lamanku


Berpetang-petang saya mencabut pokok-pokok temucut (kemuncup) sekitar rumah saya. Meliar benar sejak akhir-akhir ni. Awal2 pindah sini dulu rasanya tak ada lah pokok temucut ni sesubur sekarang ni. Dah jadi rupa padang temucut pulak. Sebelum ni saya sibuk tebas lalang, habis lalang timbul temucut. Bila fikir-fikir balik, baik biar je lalang tu tumbuh. Dia tak kacau saya. Si temucut ni sangat menjengkelkan. Pantang lalu je, sibuk nak melekat kat kain.

Ada teori kata sebab saya upah pakcik bangla mesin rumput hari tu. Dia siap mesin segala pokok yang saya tanam. Habis anak pokok pulasan, pokok limau purut dan pokok katak puru saya tinggal tunggul. Sakit hati saya simpan sendiri. Sapa suruh saya pi upah dia. Patutnya saya bagi briefing dia dulu pokok mana yang kena potong. Anak-anak pokok saya tu pulak baru setinggi 2, 3 jengkal, bercampur aduk pulak dengan rumput dan lalang. Tak salah lah kalau dia tak perasan. Aduh..kesian saya.

Sekarang ni memang saya serabut nak membasmi pokok-pokok temucut ni. Dah google cara-cara dalam tnet ni tapi tak jumpa pulak. Malas dah nak suruh orang mesin rumput. Saya cabut sikit-sikit konon-konon sebagai exercise petang-petang. Tapi la ni asyik hujan pulak. Hmm.. makin subur laa temucut tu.

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...