Friday 16 March 2012

Susahnya berajal di negeri orang..

Hari Jumaat lepas, pukul 11.30 malam saya dikejutkan dengan berita kematian abang kepada hubby, CK (bukan nama sebenar). Mula2 tu rasa macam mimpi, sebab masa hubby kejut saya nak sampaikan berita tu saya sedang nyenyak tidur. Macam mamai2 tak percaya. Dahla anak2 saya pun pakat ramai2 masuk bilik. (Depa tengah tengok rajalawak. Saya seperi biasa tidur awal, lagi pulak siang hari tu sibuk dengan TESPER sekolah, penat...)

Rupa2nya CK tu dengan isteri dia ikut rombongan umrah, lepas tu pi ziarah, lepas tu pi lawatan sampai ke Europe. Depa transit kat London. Pagi kejadian tu arwah mengadu sakit dada dan sesak nafas, hotel call doktor tapi tak sempat bawa pi hospital arwah dah sampai ajal. Tapi depa bawa juga pi hospital untuk bedah siasat. Kena tunggu hingga hari Isnin berikutnya sebab Sabtu dan Ahad depa cuti. Saudara kat kampung dah mula kalut sebab depa tak mau simpan mayat lama2.

Hari Sabtu tu Hubby (dan saya) pun terpaksalah call sana-sini nak cuba cepatkan proses hantar balik mayat ke Malaysia. (Kesian Nina, umi ngan ayah tak dapat join hari sukan dia. Nasib baik kak Iman dan Kak Dayah ada tolong cover). Masalahnya pagi Sabtu kat Malaysia, kat London masih malam sebab beza masa 8 jam. Nak tunggu sana siang pun no point juga sebab Sabtu (dan Ahad) pejabat tutup. Last2 call operator minta nombor Pejabat Luar Negeri. Alhamdulillah dapat contact wakil ambassy Malaysia di sana. Hari Isnin depa buat bedah siasat dan janji akan dapat keputusan hari Rabu berikutnya. Hubby pun beli tiket untuk balik KB dengan harapan jenazah akan tiba malam tu dan boleh sama2 mengiringi jenazah sampai ke kampung.

Malangnya depa tak dapat pastikan punca kematian dan kena buat test lagi. Kena tunggu sampai hari Khamis pulak. Terpaksalah tukar tarikh tiket kepada hari Jumaat pulak. Alhamdulillah pagi tadi dapat tahu punca kematian disebabkan kuman dalam paru2. Depa akan release mayat secepat mungkin. Tapi kena tunggu daftar kematian kat Registrar pulak. Kena tukar tarikh tiket lagi...Kali ini harap2 yang muktamad. Kos urusan pengghantaran jenazah pun dah di bank-in tadi. Insyallah jenazah akan tiba pada malam esok. Mudah2an semuanya akan berjalan lancar. Kesian kat isteri dan anak2 arwah. Tertunggu2 dan tertanya2 kenapalah susah benar proceedure dia. Dah masuk seminggu masih tak tanam2 lagi.

Dalam pada hubby dan saya dok sibuk hal jenazah ni banyak pengajaran yang boleh diambil. Anak2 pun nampak lebih bertanggungjawab. Mungkin depa takut perkara sama berlaku pada kami pulak. Sungguh.. kematian tidak mengenal siapa, tak kira bila dan di mana. Yang penting kita mesti bersedia. Bukan setakat bersedia untuk ke alam barzakh tapi bersedia juga mengamalkan fadhu kifayah dalam menguruskan jenazah..... Wallahualam.

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...