Friday 16 September 2011

Saya tidak pernah berpeluang mengiringi anak ke dewan peperiksaan UPSR. Itu semua kerja hubby saya. Hubby dengan semangat seorang ayah telah berjanji pada dirinya sendiri untuk tidak akan melepaskan peluang menghadapi detik bersejerah itu untuk setiap buah hatinya. Sungguh, sejak anak sulung hingga yang ke 4 ini, hubby akan memastikan dia lah yang bertanggungjawab menghantar anak2 ke dewan peperiksaan UPSR. Katanya itu adalah detik bersejarah seorang anak mula melakar sejarah untuk masa depan mereka. Jadi hubby tidak akan pernah melepaskan peluang untuk sama2 merasai detik cemas dan gentar itu....
Alhamdulillah tahun ini saya juga berpeluang berkongsi detik keramat itu. Masyallah, memang menakjubkan. Ramainya jumlah ibubapa yang mengiringi anak2 mereka. Sama ramai dengan jumlah anak2.
Perkarangan SRI al-Amin KL
Ada ibubapa yang bercuti seminggu semata2 nak bersama anak2 masa musim peperiksaan ni. Ada yang terus berkampung di sekolah setiap hari menunggu anak2 habis paper. Ada juga ibu2 yang terus duduk di sejadah, solat sunat, baca Qur'an dan berdoa sementara menunggu anak2 menjawab soalan didewan peperiksaan. Selagi anak tak keluar dewan selagi tu lah ibu2 ini tidak henti2 berdoa. Alasannya? " Selama ni akak sibuk, suami pun sibuk, tak sempat nak tengok dia orang belajar. Masa ni la nak bagi tumpuan pada mereka...." Aah, pernahkah anak2 ini tahu suara hati seorang ibu?
Ya, saya memang tidak pernah mengiringi anak2 ke dewan peperiksaan sebelum ini. Tapi doa saya sentiasa mengiringi mereka ke mana saja mereka pergi, saya wujud bersama mereka ketika belajar, membantu mereka dalam persediaan menghadapi detik bersejarah itu...
Alhamdulillah, 4 orang anak saya telah mencipta detik bersejarah masing2. Mudah2an dengan detik yang pertama itu akan menyusul detik2 lain yang lebih keramat...
Kepada semua anak2 al-Amin yang telah menghadapi peperiksaan UPSR semalam, saya doakan mereka berjaya sesuai dengan usaha mereka. Semoga dengan kejayaan itu bakal menghasilkan generasi yang dapat menegakkan Islam di bumi Allah ini.... Wallahualam.

No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...