Friday 2 September 2011

Saya masih terkilan

Chik Nah ialah kakak bongsu hubby satu ibu berlainan ayah. Mengikut kata suaminya beliau dah mengadu sakit perut sebelum Ramadhan lagi tapi bertahan sebab takut nak pi hospital. Setelah lama dipujuk akhirnya beliau setuju. Terus masuk wad, terus bedah, terus tak sedarkan diri.

Ada beberapa persoalan yang bermain di fikiran saya.

1) Chik Nah mengadu sangat sakit perut pada 2 hari sebelum raya. Terus gi hospital, warded and operate the next day. Doktor kata ada ketumbuhan pada usus kiri, pastu depa TERJUMPA 'something' ie. doktor pun tak tau apa benda kat usus sebelah kanan pulak. Tapi doktor kena stop kan operation tu sebab tekanan darah arwah drop tetiba. Plan nak sambung operation esoknya tapi tak dapat sebab arwah tak sedarkan diri. Koma. Masuk ICU.
(Boleh ke doktor diagnos colon canser and terus buat open surgery without proper test?)

2)Saya pi ziarah arwah sehari selepas operation. Saya seludup masuk ICU nak tengok keadaan dia. Ramainya patient terbaring kat ICU tu. Mengerikan. Dah la tak ada doktor. Yang ada hanya 2 orang nurse tapi depa macam pelik je tengok saya. Saya cuba kejutkan dia tapi tak ada respon. Mengikut pembacaan saya, patient dah boleh bangun within 8 to 48 hours after surgery. Tapi Chik Nah masih tak sedar2 even after 48 hours.

3) Denyutan jantung sangat tinggi (161) tapi tekanan darah sangat rendah (82/59). Orang kata benda ni normal after surgery. Tapi tak kan la nak biar je...sebab ia normal.

4)On the 3rd day dia masih tak sedarkan diri. ( Macamana nak buat supaya patient sedar?) Tiba2 denyutan jantung dan blood pressure drop drastically but evenly until zero. Orang yang ada kat death bed dia tengok dan reda je...within half an hour arwah pergi dengan tenang. Innalillahi wa innailaihiraji'un.

Alhamdulillah kami sekeluarga berpeluang mengiringi jenazah dari bilik mayat hingga ke liang lahad. Satu pengalaman yang amat berguna terutama untuk anak2 bujang saya. Mudah2an roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan Allah disampaing orang2 yang benar. Wallahualam.


No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...