Tuesday 15 November 2022

Jig saw puzzle

Rabu 9hb November, 2022

Dah lama saya tak buat jigsaw puzzle. Entah bila last saya dok berteleku mengadap kepingan haluih itupun saya dah tak ingat. Dulu masa single saya selalu buat puzzle dicelah-celah kesibukan study dan assignment. Kalau tidak pun saya akan selitkan dengan buat brain teaser. Biasanya saya akan buat yang 1000-1500 keping. Lagi stress study lagi banyak saya akan susun jigsaw puzzle… ala-ala transfering stress gitu. Tapi bila dah kawen dan ada anak dah tak sempat nak mengadap hobi yang sangat menenangkan ini. Baru nak buka kotak anak-anak dah datang berkepit. Akhirnya saya sediakan puzzle saiz besar untuk depa dan mengadaplah sama-sama. Biasanya ada dalam 50-100 keping sahaja. Ummi punya minat, kita on hold dulu untuk suatu masa yang diizinkan nanti.

Kebetulan masa jalan-jalan kat MPH, de Pulze Mall, Cyberjaya dengan anakanda putri haritu, tiba-tiba terimbau pulak kenangan lama. Sebaik terpandang sahaja jigsaw puzzle kat dalam MPH, terus berkenan di hati. Saya beli sekotak buat pembuka kata. Kita ambik yang 500 keping dulu, next time boleh up lagi. Alhamdulillah walau dah bertahun-tahun tinggalkan, skill memilih dan menyusun kepingan puzzle tu masih ada.



Tudia.... selambak.

Selepas 1 jam.

Selepas 4 jam

Hari ke2 sesi pagi.

By petang hari kedua saya dah siap menyusun semua kepingan puzzle dengan penuh semangat. Hubby pun pelik, apahal la bini dia ni serius sangat nak siapkan puzzle tu. Tapi dia tak boleh komen banyak sebab despite saya sibuk dengan puzzle, urusan asas semua saya dah bereskan. Breakfast, lunch, dinner semua tip-top… rumah kemas, kain baju pun tersusun. 😁

Done... tapi missing satu lubang.😢

Tanpa pernah putus asa saya tetap mencari the missing piece sambil buat trail agak-agak di mana kemungkinan keberadaan piece bertuah itu. 

Akhirnya hampir seminggu, kebetulan saya mengemas dan vacuum sofa di ruang tamu, tiba-tiba sahaja ia muncul di depan mata. Alhamdulillah mission accomplished.🥰


All done.😍

“Ummi tak nak framekan ke?” Hmmm.... nantilah saya fikirkan kemudian.

Sekian cerita puzzle saya.😊

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....