Thursday 27 October 2022

Pergi salon & makan-makan.

“Ummi, jom pi salon… Nina belanja.” Tak pernah hayat hidup saya nak pi salon bagai. Biasanya saya potong atau trim rambut sendiri sahaja. Ambik gunting….sap sap siap. Sebelum ini rambut suami dan anak-anak semua saya redah potong sendiri sahaja. Depa suka ke tak suka semua pakat telan je. Sekarang masing-masing dan pandai bergaya dan berfesyen saya biarkan sahaja depa memilih apa yang baik untuk diri sendiri.

“Tak mahai ke?” Saya memang tak gemar nak berbelanja untuk sesuatu yang tak perlu tapi kita layankan sahaja untuk kali ini. Lagipun sekali sekala nak buang tebiat apa salahnya.

Maka pada suatu hari yang indah kami ke saloon untuk hijabister di Melawati Mall. Tempatnya tertutup elok so agak selamat untuk mereka yang bertudung. Kami cuma ambik pakej wash and blow sahaja. Mula-mula depa basuh rambut kita lepas tu lap dan trim sikit-sikit sebelum blow dry. Padahal sebelum datang salon tu saya dah shampoo rambut. Saya memang shampoo rambut setiap hari. 




Lepas dah siap semua, okay la kepala rasa ringan dan wajah pun nampak lain sebab depa trim rambut dan blow jadi lurus. Lain benar muka makcik ni bila tengok dalam cermin. Takpe kita layankan saja buat sementara waktu. 

Aktiviti seterusnya haruslah makan-makan. Tak sah kalau ke mana-mana tanpa makan. Kami cuba restoran Ghost. Rupa-rupanya memang ghost sungguh. Menu yang saya order semua takde stok. Beberapa kali tukar menu pun asyik takde stok. 

Akhirnya kami beralih ke restoran Black Canyon. Saya order salmon grill sementara tuan puteri tu dengan mood nasi putih dan tomyam seafoodnya. Alhamdulillah servisnya memuaskan. Makanan pun sedap.

Balik rumah petang tu saya skip basuh rambut. Esoknya saya ikut rutin penjagaan rambut sendiri. Dua minggu lepas tu saya trim sendiri sebab apa yang salon tu buat tak kena dengan jiwa. Konsepnya… buat sendiri puas hati. Gitu..😄

Sekian cerita pada 16hb Ogos 2022.😊

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....