Wednesday 2 February 2022

Bunga telur kenduri kawen.

Kata orang, tak lengkap kenduri kawen kalau takde bunga telur. Katanya lagi, ia adalah sebagai lambang kesuburan bakal pengantin. Jadi bila ada kenduri kawen saya sentiasa teruja kalau dapat bunga telur sebagai doorgifts.  Walau tak percaya itu semua... saya sendiri suka bunga telur. 

Untuk kenduri kahwin dua anak saya sebelum ini, saya hanya buat dalam 50 set sahaja. Untuk kali ini pun saya guna konsep yang sama... saya hanya perlu gi kedai alat kelengkapan perkahwinan dan pilih saja bentuk rekaan bunga telur yang sesuai. Oleh kerana bajet tidak besar, saya cuma pilih yang sederhana sahaja.

Kemudian beli telur 2 tray (ada 60 biji). Walau cuma perlu 50 biji kita rebus je semua... boleh cover in case ada yang rosak atau pecah nanti.

Telur saiz C, kecik molek.

Bagi memastikan kejadian telur rebus yang cantik... pastikan telur itu disimpan pada suhu bilik. Jangan masuk dalam peti ais. Susun telur dalam periuk, masukkan air hingga telur tenggelam. Tambah sesudu garam dan sesudu minyak. Kemudian rebus dengan api sederhana hingga air menggelegak. Biarkan menggelegak hingga 5 minit kemudian tutup api. Angkat telur dan rendam dalam air sejuk sebentar kemudian sejatkan. Biarkan hingga telur sejuk sebelum masukkan ke dalam uncang bunga telur.

Rebus dengan api sederhana besar.

Sejat dulu dan biarkan sejuk. Alhamdulillah semuanya dalam keadaan baik.

Ready nak isi dalam bekas bunga telur.


Bersila atas lantai paling best.

Siap.

Bila dah lama tak buat kenduri tetiba rasa sangat teruja bila dapat sibuk-sibukkan diri buat persediaan kenduri kawen lagi. Alhamdulillah.

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....