Friday 15 October 2021

Breakaway: Hilton KL.

Sejak kes covid mula menurun dan rentas daerah dan negeri dilonggarkan maka kita pun mulalah mencari-cari tempat menarik untuk keluar sarang. Kebetulan pulak kerajaan umumkan Selangor takde air selama 4 hari maka kita pun terus cari alternatif tempat untuk menginap. Schedule penutupan air bermula hari Rabu jam 9:00 pagi dan dijangka berakhir pada hari Sabtu.  Alhamdulillah hotel Hilton buat promo, so bolehlah kita breakway buat semalaman. Kami gerak hari Rabu petang selepas Zohor dan tiba di lobi hotel pukul 3:00 petang, just nice untuk check-in.

"Booking Encik untuk room sahaja. Kalau nak breakfast boleh tambah sekarang. RM49 each person. Tapi kalau walk-in esok harganya RM80 seorang..." Gitu pulak ceritanya. Tapi kami tak ambik breakfast pun sebab hotel ni kat sebelah Nu Sentral sahaja. Kami decide untuk cari breakfast kat sana sahaja.

Check-in

Kami parking kat P1 kemudian naik ke lobi hotel. Sebelum masuk parking depa check kereta luar dalam, siap buka bonnet lagi. For security katanya. Parking fee murah, RM3 je sehari tapi kena endorse di kaunter tiket sebelum check-out.

Pastikan lorong laluan yang betul sebab hotel ni sebelah menyebelah sahaja.

Bilik kat tingkat 27.

Katil king size.

Bilik air nampak terus dari sebelah katil... sesuai untuk honeymoon.

Dari tingkat 27 boleh nampak pemandangan hutan batu dengan jelas. So kita mengadap tingkap sahaja sambil melepaskan pandangan ke langit yang diselubungi awan.

Bumbung KL Sentral.

Taman Tasik Perdana dari kejauhan.

Selepas check-in kami berehat sebentar sebelum keluar merayau ke KL Sentral. Depa sediakan connecting bridge dari hotel terus ke bangunan KL Sentral. OTW keluar tu sempat lagi kami meninjau kawasan.

Level 27.
Tak pasti kenapa depa letak batu bulat besar gedabak ni kat sini.

Perhiasan di ruang santai lobi hotel.

Berkenan pulak tengok tangga berhias ni.

Kami tiba di KL Sentral sebelum pukul 5:00 petang untuk mengelakkan keadaan sesak orang balik kerja.

Suasana lengang. Alhamdulillah.

Sambil melihat-lihat keadaan sambil planning tempat nak cari makan. Banyak jugak kedai makan yang buka dengan mengamalkan perjarakan sosial. Kami masuk kafe Coffee Beans memandangkan suasananya kurang sesak. Depa minta bukti double dose vaccine dengan Mysejahtera sebelum masuk. Usai makan kita jalan-jalan posing-posing cara orang pencen sebelum balik berehat di bilik hotel.

Panini tuna. RM17.50

Salmon OG bagel, RM20.50. Pilih roti sendiri.

Sunset.

By night.

Esoknya awal pagi kami keluar lagi ke KL Sentral sebelum manusia lain mula berkumpul untuk ke tempat masing-masing. Awalnya nak sarapan kat McD tapi melihatkan tempatnya agak sempit risau pulak takut tak ada penjarakan sosial maka kami cari restoran yang lebih luas.

Menu yang ada.

Kopi-O, telur separuh masak dan roti toast sapu kaya+butter.

My all time favourite, telur separuh masak letak kicap cair.

Usai sarapan kami patah balik ke hotel dan lepak-lepak di lobi hotel sambil melihat pemandangan kawasan sekitar.

Penginapan keluarga polis Brickfield.

Kawasan Bukit Tunku.

Bangunan Parlimen saujana mata memandang.

Sebelum check-out kami ambik sedikit masa lagi untuk melawat kawasan santai di tingkat 8. Ada Spa & Gym, Boardwalk, Iketeru dan swimming pool.

Boardwalk ala-ala terowong dalam gua.

Saja turun menyebok tepi kolam.

Tepat pukul 12:00 tengahari kami dah terpacak depan kaunter untuk check-out. Alhamdulillah kami dapat memanfaatkan masa sepenuhnya sepanjang tempoh menginap di sini.

Sempat lagi posing dalam lif sebelum masuk kereta.

Moga Allah mudahkan urusan seterusnya.