Saturday 9 October 2021

Bidai belakang rumah

 “Ummi tak nak tambah dapur ke?”

Setakat ini saya belum berminat untuk tambah menambah. Ruang yang ada sudah mencukupi untuk aktiviti masak memasak dan me-time saya. Saya cuma perlu susun dan kemas dengan segala kekangan yang ada. 

Masa awal-awal pindah ke sini kami tak ada buat apa-apa renovation. Cuma repair dan ganti apa yang patut. Saya cuma tambah kitchen kabinet. Kemudian letak tiles dan tambah bumbung(awning) kat area belakang dapur, guna sebagai laundry area dan jemur kain. Kemudian saya gantung bidai untuk privasi. Bidai tu saya beli dari Mr DIY dan kedai hardware yang berdekatan rumah. Saya beli sikit-sikit mengikut keperluan kemudian gantung dan pasang sendiri dengan pertolongan anak-anak bujang. Apabila saya letak dapur extra di luar untuk memasak especialy untuk menggoreng, saya tambah bidai menutupi seluruh kawasan belakang dapur. Dah rupa extra bilik tanpa dinding dan pintu tingkap pulak.🥰

Bidai macam-macam saiz dan corak... ikut stok yang ada.


Kata orang, berangan itu percuma... so sesekali berme-time di daerah ini tetiba rasa nak upgrade area sekangkang kera ini. Dan kerana rasa itu juga percuma, maka kita teruskan sahaja anganan dan perasaan itu. Jangan berlebih sudah.

Ihsan google. Thank you owner.

Sebelum itu... kita sedut sikit tazkeerah untuk diri sendiri.

Dalam kitab Mukasyafatul Qulub karangan Imam Al-Ghazali bahaya bagi umat muslim dalam berangan lebih dan mengikuti hawa nafsunya, mengutip dari hadis Nabi Muhammad Saw, beliau bersabda,

“Sesungguhnya yang paling mengkhawatirkan atas kamu adalah dua hal, angan-angan yang muluk/berlebih dan mengikuti hawa nafsu. Dan sesungguhnya angan-angan muluk lupa kepada akhirat, sedang mengikuti hawa nafsu akan menghalangi kebenaran”

Apa-apa pun rezeki Allah itu sentiasa ada. Lambat atau cepat, sesuai atau tidak hanya Dia yang maha mengetahui. Kita cuma perlu yakin... moga Allah bantu selamanya.

Benar lah adanya.

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....