Monday 16 December 2019

Pokok pandan, ulam dan taman herba.

"Hati-hati tanam pokok pandan ni. Tempat sejuk, banyak benda nak menumpang satgi..."

Saya tanam pokok pandan ni sejak pindah sini, lebih kurang tujuh tahun yang lalu. Alhamdulillah hidup subur walaupun saya tak pernah jaga. Agaknya sebab kedudukannya tepi longkang maka dapatlah ia membawa diri. Pendek kata, ia sentiasa ada bila diperlukan. Malangnya tuan rumah ni tak pandai mengambil kebaikan pokok pandan ni. Saya hanya petik bila nak buat nasi lemak atau ayam pandan atau bubur/pengat. Sesekali bila rajin tiba, saya ambik dan potong halus-halus sebagai pewangi rumah. Kadang-kadang saya cuma gumpal-gumpalkan sahaja daun-daun dan sumbat sahaja dalam almari dan kabinet dapur untuk halang lipas. Tapi itulah... bila dah banyak merimbun dan ada pulak pesanan tentang makhluk menumpang, naik seram pulak.

Maka pada suatu hari yang tenang, saya ambik peluang dengan kudrat yang ada untuk tebang semua pokok pandan tu. Penat jugak sebab akar tunjangnya dah masuk jauh ke dalam tanah. Tapi bak kata pepatah, sikit-sikit lama-lama jadi bukit, kita potong sikit-sikit dan cangkul akar yang berselirat. Selepas tiga hari, siap semua daun-daun pandan tu saya potong dan berbagi dengan sahabat dan jiran yang sudi berkongsi rezeki. Tunggul dan akarnya saya potong kecik-kecik dan sumbat dalam plastik sampah.

Tunggul dan akar yang berselirat.

Jenuh nak cabut sebab akar tunjang sangat dalam.

Selonggok.

Berlonggok...

Pabila dah cabut semua pokok pandan tetiba pulak kawasan tu nampak kosong. Dah tinggal tanah macam tu maka bersuka-rialah kekucing kat rumah ni berjimba buat pot jamban baru. Saya tambah tanah dan pasir. Lepas tu saya ratakan dan letak kepingan mozek. Asalnya nak susun pasu-pasu pokok herba kat atas mozek tu tapi nampak serabut pulak. Akhirnya saya biarkan kosong sahaja. Nanti sampai masa yang sesuai kita fikirkan projek baru pulak.

Saya tanam semula anak pandan yang baru.

Dah alang-alng menebang pokok pandan, saya trim sekali pokok-pokok ulam dan herba yang dah mula subur sepanjang tepi pagar belakang ni. Alhamdulillah setakat ini saya dah tak perlu beli ulam lagi. Petik sahaja dari halaman rinduku pabila perlu.

Dari kiri: Pokok daun kari, putat, bunga telang, basil dan roselle.

Dari kiri: Pokok belalai gajah, limau kasturi dan pokok apa entah..

Cili dah galak berbunga.

Semangat nak menanam sentiasa ada. Cuma nak menjaga tu yang jadi masalah. Mengambil berkat musim hujan ini, Alhamdulillah semua pokok menjadi segar, sihat dan subur. Tuan tanah hanya mengutip hasilnya sahaja.

Cerita taman herba sebelum ini...

No comments:

Kemas laman, pangkas pokok dan susun pasu bunga.

Setelah hampir tiga bulan dibiarkan (ditinggalkan) banyak pokok terutama yang dalam pasu yang nazak dan menjadi arwah. Paling menyedihkan ia...