Tuesday 19 November 2019

Nasi Kerabu mudah.

Sejak musim hujan ni saya dah jarang turun ke kebun. Biasanya saya cuma cabut rumput dan siram pokok sahaja. Tapi disebabkan musim hujan saya cuma jenguk-jenguk dari jauh. Alhamdulillah semua tanaman (termasuk rumput rampai) segar bugar disirami air dari langit.

Kebetulan sejak akhir-akhir ini saya dah mula kurangkan makanan bergoreng maka sambil melihat keindahan kebun sambil berfikir menu yang sesuai untuk makanan keluarga. Setelah meninjau keadaan kawasan maka kita kutip sahaja bahan masakan dari kebun.

Pokok bunga telang galak berbunga.

Saya blend bunga telang dengan daun pandan dan ambik airnya untuk memasak nasi. Campak dua helai daun limau purut, sebatang serai dan daun pandan buat penambah aroma, maka jadilah nasi kerabu biru. 

Masak nasi pakai rice cooker.

Untuk kuah tumis saya cuma gunakan santan kotak, tambah cili boh serta bawang merah, bawang putih dan halia yang telah diblend. (Saya memang sentiasa sediakan stok bawang blend dan cili boh dalam peti sejuk). Campakkan serai yang telah diketuk serta asam keping. Tambah garam, gula melaka dan budu sebagai perisa.

Tumis bahan blend.

Tambah santan dan kacau hingga pekat.

Kuah tumis is done....

Untuk sambal kerisik, saya gunakan kelapa parut yang sedia ada dalam freezer. Ratakan dalam dulang, masukkan dalam oven dan bakar selama 5-10 minit supaya sedikit kering dan garing. Sebenarnya malas nak kacau atas dapur. :)

Kelapa parut dah keluar dari oven.

Ikan kembung saya rebus dengan sedikit garam dan asam keping. Bila dah sejuk, saya ambil isinya sahaja dan tumbuk dengan lesung batu peninggalan arwah nenek saya. Sebelum tu saya tumbuk bawang merah dan serai serta sedikit lada hitam. Lepas tu baru masukkan isi ikan dan tumbuk semua sekali. Kepala dan tulang ikan tu saya bagi kucing makan.

Tumbuk menumbuk haruslah guna old school...

Kemudian campurkan bahan tumbuk dengan kelapa parut dari oven. Gaul rata dalam kuali. Lepas tu masak atas dapur dengan api sederhana hingga sambil dikacau rata. Tambahkan garam dan gula secukup rasa. Kacau hingga kelapa masak garing.

Sentiasa kacau supaya tiada yang hangit.

Sambal kerisik ikan is done...

Selain dari bahan wajib, bolehlah tambah apa sahaja lauk-pauk lain yang kita suka. Saya buat solok lada. Kebetulan ada lebihan cili hijau Siam yang bawa balik dari Perlis hari tu. Solok lada versi saya mudah sahaja. Saya cuma siatkan isi ikan kembung mentah dan tumbuk dengan lesung batu beserta bawang merah dan sedikit lada hitam. Kemudian gaulkan bahan tumbuk dengan sedikit kelapa parut. Tambahkan garam dan gula secukup rasa. Kemudian kepal-kepalkan bahan solok tu dan masukkan dalam cili yang telah dibelah tengah. Kemudian susun dalam kuali dan letak sedikit air. Tutup kuali dan masak atas dapur menggunakan api sederhana hingga air kering.

Solok lada in the making.

Solok lada is done...

Bahan wajib lain... ulam-ulaman.

Alhamdulillah, seronok tengok suami dan anak-anak makan bertambah-tambah.

No comments:

Kemas laman, pangkas pokok dan susun pasu bunga.

Setelah hampir tiga bulan dibiarkan (ditinggalkan) banyak pokok terutama yang dalam pasu yang nazak dan menjadi arwah. Paling menyedihkan ia...