Monday 25 November 2019

Bateri Accord Kong (i)

Mengikut jadual biasanya hari ini sepatutnya saya ke Nilai. Hubby akan keluar awal pagi dengan drebarnya dan saya akan menyusul selepas dah setel semua kerja-kerja rumah. Tapi disebabkan drebar MC maka hubby terpaksa drive sendiri. Tapi tetiba pulak keretanya tak boleh start. Bateri dah kong gamaknya. Jadi terpaksalah hubby guna kereta BRV saya.

Dan seperti biasa dah alang-alang duduk rumah, kita setelkan apa yang patut. Pepagi lagi saya dah standby tunggu bengkel bukak. Kebanyakannya buka pukul 9:00 pagi. Ada yang buka pukul 9:30 pagi. Disebabkan kita nak BMF, maka saya call beberapa kedai di sekitar Keramat tapi depa tak buat servis di luar bengkel. Kalau nak cepat kena bawa kereta ke bengkel. Katanya boleh juga beli bateri sendiri nanti lepas dah habis kerja, depa boleh datang tolong pasangkan kat rumah. 

"Macamana saya nak keluar gi beli bateri? Kan kereta saya tak boleh start!!!" Adeh... tetiba pulak makcik rasa kelakar. Rasa nak marah, tapi nak gelak pun ada. Nasiblah sapa yang angkat call makcik tadi. Maaflah ye kot-kot makcik ternaik suara. 

Kemudian saya call bengkel non-muslim lain. Dia kata boleh datang dalam masa satu jam. Tunggu punya tunggu tak kunjung tiba. Selepas hampir dua jam menunggu baru dia call semula kata boleh datang dalam masa setengah jam lagi. Itupun dia cuma akan datang dan tengok dulu apa masalahnya. Panas pulak hati makcik ni. Padahal kita dah bagitahu kata bateri kong. Tapi tetap dia cuma akan datang tengok dan bawa kereta balik bengkel, baru boleh bagi sebut harga. Kalau betul masalah bateri, dia cuma bagi dua pilihan jenis bateri. Satu harga RM250 dan satu lagi harga RM330. Saya memang tak suka depa ambik kereta bawa balik bengkel. Konon nak check masalah, last-last depa sendiri yang timbulkan banyak masalah. Kang ada aje benda yang rosak konon nak kena ganti.

Malas nak cakap banyak, saya pun call bengkel non-muslim yang lain pulak. Terus dia suruh saya snap gambar bateri sedia ada. Lepas saya dah sent gambar bateri tu terus dia bagi sebut harga. Bila saya setuju dengan harga terus dia datang bawa bateri dan pasang kat rumah. Tanpa banyak cerita semua masalah selesai dalam masa setengah jam. Kos semua sekali RM240 sahaja.

"Nanti kakak pergi bengkel, kita bagi resit.." Tak payah resitlah dik oii... saya bukannya nak claim apa-apa pun. Semuanya perabih duit laki.😄

Bateri lama yang dipasang tahun lepas.

Tarikh pasang 10 November 2018. Baru masuk setahun.

Alhamdulillah setel kerjaku. Lepas tu basuh kereta dan basuh porch sekali. Cukup sudah exercise untuk hari ini, udah berpeluh sampai ke kaki.

PS: Sering kali nak BMF, ada sahaja cerita yang kurang menarik. Moga Allah bantu.

No comments:

Kemas laman, pangkas pokok dan susun pasu bunga.

Setelah hampir tiga bulan dibiarkan (ditinggalkan) banyak pokok terutama yang dalam pasu yang nazak dan menjadi arwah. Paling menyedihkan ia...