Sunday 6 October 2019

Jalan-jalan London Day 5: London-Southampton

Khamis: 19 September 2019

Hari ini adalah hari terakhir kami berada di London. Destinasi seterusnya ialah ke Southampton, yang terletak jauh di selatan UK. Dah alang-alang terbangun awal kami buat plan untuk isi masa sebelum nak check out pada pukul 10:30 pagi nanti. Sebelum subuh lagi saya dah search tempat yang senang dan boleh setel dalam tempoh masa 2 jam yang ada. Kami dah malas nak naik tube so pilihan yang ada hanyalah naik bas, plus jalan kaki. Oleh kerana tempat penginapan kami di Bayswater ini termasuk dalam kawasan Central London, jadi banyak access untuk ke mana-mana. Kami pilih naik bas.

Destinasi: Regent's park

Tepat pukul 8:30 pagi kami keluar dari hotel berjalan kaki ke Lanchester Gate ambik bas 274 untuk ke Park Road. Sebelum keluar saya dah kemas bilik, siap packing luggage dan ready depan pintu. Yang tinggal hanya beberapa keperluan last minutes sebelum nak check out nanti.

Kami ambik masa 10 minit berjalan kaki ke bus stand Lanchester Gate, tunggu bas 10 minit, naik bas 10 minit dan tiba di Regent's Park dalam pukul 9 pagi.

Awal pagi, bas masih kosong.

Plan asalnya nak masuk London Central Mosque yang famous kat Regent's Park ni tapi tutup pulak. Opening hours bermula pukul 10 pagi. Tak daya nak tunggu hingga pukul 10 sebab nak jimat masa. Kami hanya meninjau-ninjau dari luar ambik berkat. Seterusnya seperti biasa kami hanya bersiar-siar menikmati keindahan Regent's Park yang luas.

Pintu pagar masjid.

Peta taman yang sangat luas.

Seperti biasa, haruslah ber-morning coffee dahulu. Kebetulan ada cafe kat tengah-tengah taman siap dengan mini tasik. Bolehlah lepak-lepak sambil menikmati kesegaran pagi yang terang.

"First day datang London kita buka dengan coffee kat Hyde Park, last day ni kita tutup dengan coffee kat Regent's park pulak..."

Begitulah yang tersurat.

Morning coffee yet again.

Tenang dan damai dengan langit yang biru.

London Central Mosque dari kejauhan.

Last moment in the park.

Kami tidak dapat berlama-lama kerana kesuntukan masa. Alhamdulillah sepanjang 5 hari di kota London kami banyak menikmati keindahan dan ketenangan di taman-taman sekitar London. Walaupun banyak berjalan kaki tapi tidak terasa kepenatannya.

*****

Destinasi: London Waterloo, Train Station

By pukul 10:30 pagi kami dah siap check-out dan tunggu teksi. Asalnya kami dah order Grab car, dah siap bayar pakai credit card £17. Tiba-tiba dia cancel order dan tukar page untuk new order. Page yang dah siap booking tu hilang begitu sahaja tanpa sempat kami tahu siapa driver yang dah setuju tapi tetiba cancel tadi. Nak tak nak terpaksalah order teksi biasa dari kaunter hotel. Depa caj £27 untuk ke Waterloo Train Station. Pasrah jelah. Kena tunggu bil kad kredit masa balik Malaysia nanti nak tengok samada depa betul-betul caj ke tidak. Kalau convert duit Malaysia mau dekat RM100 jugak tu. Tapi kata hubby, halalkan jelah kalau dah rezeki depa. Hmm...iyalah.

Perjalanan dari Hotel Holiday Villa ke London Waterloo memakan masa lebih kurang 30 minit melalui City of London. Maknanya, masih sempat cuci mata melihat bangunan dan pemandangan kota London yang cerah dari dalam teksi. Dah alang-alang melalui kawasan Buchingham Palace kita snap je gambar dari dalam teksi. Kami tidak melawat Buckingham Palace sebab dah tukar plan haritu.

Buckingham Palace.

Kami tiba di Waterloo Train Station dalam pukul 12 tengahari, cukup masa untuk boarding train pukul 12:35 tengahari ke Southampatom. Hubby dah siap beli tiket dari Malaysia lagi. Dah siap booking tempat duduk sebab takut penuh. Sebelum boarding kami sempat beli bekalan makanan di M&S Food untuk lunch dalam train nanti. Saya pilih sandwic udang ngan mayo, tuna corn dan cheese, air dan buah serta makanan ringan. Seperti biasa, kita baca label dahulu untuk memastikan apa yang kita beli tu halal ke tidak.

London Waterloo Train Station.

Perjalanan ke Southampton mengambil masa hampir dua jam. Kami selamat tiba di Southampton Central Station pada pukul 2:00 petang. Ambik teksi terus ke hotel Jurys Inn, Charlotte Place. Tambang £5 sahaja. Alhamdulillah bilik dah ready so kami terus masuk dan berehat.

King sized bed plus single bed.

Selepas solat dan berehat kami keluar ke Southampton City Centre dan berjalan hingga ke Southampton Quay. Kawasan bandar Southampton ni kecik sahaja. Ada dua shopping mall, Marland dan West Quay Shopping Centre. Oleh kerana hubby lebih suka melawat kawasan, maka kami terus ke Sothampton Quay tengok laut dan berangan naik feri. Southampton ni famous dalam cerita Titanic, kapal gah yang karam di lautan North Atlantic dalam tahun 1912 dulu.

Berangan naik cruise.

Cuaca agak panas dan makin hangat sebab berhampiran laut. Kami berjalan menyusur West Quay hingga ke Southampton Old Wall. Banyak juga tinggalan sejarah sepanjang dinding/kubu pertahanan. Bagi yang minat sejarah boleh membaca ringkasan sejarah yang depa letak sepanjang wall. Saya hanya excited bergambar je sambil mendengar celoteh hubby yang hantu sejarah. Penat nak membaca.

Southampton Wall

Beriya-iya Prof dok terangkan, kita nganga je.

Bot Titanic.

Setelah penat berjalan dalam panas kami beransur ke dalam taman pulak. Yang bestnya di mana-mana sahaja kami pergi akan sentiasa ada taman-taman yang seakan mengalu-alukan kedatangan kami. Agaknya pabila dah memasuki usia pencen ni, jiwa hanya inginkan ketenangan. Maka ke tamanlah tempatnya. So natural and so calm.

Tempat anak-anak pernah bermain back 20 years ago.

Akhir sekali haruslah mencari makan lagi. Kali ini kami cari bekalan untuk dinner dan supper pulak. Dan seperti yang hubby idam-idamkan kami cari doner kebab lagi. Kali ini yang betul-betul menepati cita rasa. Lupa pulak apa nama kedainya. Betul-betul dekat dengan City Centre. Kami makan kebab eat-in dan take away pizza saiz besar untuk supper.

Kebab with garlic sauce and fresh salads.

By the time balik hotel, semua dah kepenatan setelah melalui hari yang panjang. Malam nak berehat sahaja. Dan hari ini saya berjaya berjalan lebih daripada 15000 steps. Alhamdulillah.