Monday 17 December 2018

Salur Air Air-cond pulak.....

Dah lama saya dok serabut dengan lecak dan kulat kat kawasan bucu rumah ni. Puncanya dari titisan air dari air-cond di bilik atas. Asalnya depa dah pasang saluran air yang elok dah, dari blower terus ke lantai bawah terus ke longkang. Tapi masa install unify haritu depa pi langgar batang paip tu sampai tercabut daripada blowernya. Maka air dari air-cond tu menitik dari paip blower tu terus ke lantai. Maka mercik dan terperciklah kawasan bucu dinding itu untuk sekian lama menjadi habitat kulat dan lumut. Tambah pulak dengan air dari air-cond bilik bawah makin memburukkan lagi keadaan.... 


Masa pasang awning baru ni depa terpaksa potong saluran air air-cond bilik atas tu untuk laluan pasang bumbung. Jadi saya minta tolong depa betulkan balik saluran air dari aircond tu biar dia menitik terus ke bumbung awning sahaja. Tapi titisan air dari air-cond bilik bawah ni masih mengganggu jiwa saya. Depa pasang saluran air tu tergantung-gantung macam tu pun dah menyesakkan pandangan. Nampak air tu menitik dan terpercik merata-rata makin menyakitkan mataku.....


Maka saya berkira-kira nak DIY sahaja bahagian batang paip yang menyakitkan mata itu. Yang pasti saya nak potong lebihan batang paip tu dan sambung saluran air tu terus ke longkang supaya air air-cond tu tu tidak menitik lagi. Tak perlu panggil tukang pun. Hanya perlukan bahan asas dan skill memotong sahaja. So saya pi Mr DIY dan beli penyambung paip dan gergaji kecik. Kos tak sampai RM10. 

Penyambung paip dan gergaji.

Bahan utama.... of course la tangga.

Saya potong bahagian batang paip yang terjulur tu. Lepas tu sambung dengan batang paip yang depa potong dari bilik atas haritu, terus ke bawah. Kita recycle sahaja bahan yang dah ada.


Alhamdulillah tak sampai lima minit dah siap kerja. Anak saya selalu tegur kenapa Umi tak panggil je tukang untuk buat kerja-kerja pertukangan begini. Takde alasan. Selagi mampu saya suka buat DIY begini sebagai ganti exercise. Alhamdulillah pepagi buta dah berpeluh....

Mudah-mudahan tahan lama.


PS: Lepas ni nak fikir pasal cat-mengecat pulak...


No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...