Monday 10 December 2018

Jalan-jalan Singapore II

19 Oktober 2018
Sepanjang mengikut hubby keluar kawasan untuk kerja-kerja rasmi, ada beberapa ketika yang depa juga sediakan trip untuk para isteri yang mengikut suami. Biasanya depa akan sediakan satu hari suntuk untuk buat trip melayan para isteri terchenta ni. Tapi setakat ini saya belum pernah ikut serta dalam apa-apa trip yang depa buat.

Begitu juga dengan program kali ini. Lepas sarapan hari ini sepatutnya ada trip lawatan ke Muzeum Singapura dan sekitarnya serta lawatan ke bazaar di Arab Street. Tapi disebabkan saya dah ada kenalan di sini yang dah bertahun tidak bersua muka maka saya ambik peluang untuk bergembira dengannya hari ini. Jadi seawal pukul 9 pagi kami dah buat temu janji di lobi hotel.

With long lost friend.... Milah.

Kami berjalan kaki sahaja dari Fullerton Hotel  ke stesen MRT Raffles Place. Orang dah tak berapa ramai sebab dah melepasi peak hours. Alhamdulillah saya dah pernah bersesak-sesak naik 'tube' masa kat London dahulu, jadi takdela jakun sangat. Kami terus menuju ke Bugis Station untuk jalan-jalan di Arab Street. Kat sini banyak jual barang-barang dari negara Timur Tengah. Saya sekadar melihat-lihat sahaja.


Seterusnya kami pi melawat Masjid Sultan di Kampung Glam. Kata orang tak sah kalau pi Singapore tapi tak pi melawat masjid ni. Binaannya memang menarik. 



Seterusnya kami pi melawat Taman Warisan Melayu Kampung Glam yang terletak di seberang jalan Masjid Sultan. Saya hanya melihat-lihat dari luar sahaja. Menarik. Nampaknya saya dah mula menyukai subjek Sejarah. Lepas ni nak kena upgrade pengetahuan sejarah saya. 

Taman Warisan Melayu

Istana Kampung Glam

Arab Street


Warung Kampung Glam. 

Berangan konon kat Istanbul.

Setelah puas cuci mata kat Arab Street dan Kampung Glam kami ambik MRT ke Orchad Road. Dah penat berpanas kita cari tempat sejuk pulak. Masih lagi dalam mood cuci mata sambil window shopping. Masuk satu kedai keluar satu kedai. Sambil bersembang dan berborak sepanjang jalan. Sembang punya sembang baru tahu yang selama ini saya pernah tinggal serumah dengan sepupunya sepanjang belajar di Newcastle dahulu....








Lunching....

Lepas lunch kami sambung jalan-jalan ke Art Galeri dalam shopping Mall tu. Ada la juga benda yang menarik walau tak faham seni.

Cantik.... tapi pandai tengok jelah.

Ala-ala dendelion gitu...

Tak terasa masa berlalu pantas. By pukul 3 petang kami dah gerak balik hotel sebab nak elakkan kesesakan yang bermula pada pukul 4 petang. Alhamdulillah kami tiba ke hotel seperti yang dirancang. Dan sambung bersembang lagi sambil posing dengan cenderahati apron pemberian Milah sebelum kami berpisah yang entah bila akan bersua lagi.

Apron by Milah... TQ.


Malam tu sepatutnya ada dinner untuk semua tapi hubby malas nak attend. Lebih seronok nak jenjalan dengan isteri, katanya.  So memalam buta kami menyusur sungai ke river cruise. Saja nak menikmati keindahan Singapore di waktu malam. Sambil-sambil tu kami pi cari dinner. Kali ini pi cari nasi pulak sebab hubby nak makan Nasi Padang.



19 Oktober 2018
Sebelum sarapan kami dah siap sedia untuk bertolak balik. Tanpa menunggu sarapan di hotel kami terus gerak dan makan sarapan kat airport sahaja. Sempat ambik masa nak explore Changi Airport yang canggih itu. Seperti biasa hubby akan tuju kedai buku. Dan seperti biasa juga saya akan selit beberapa biji novel sebagai bacaan ringan. 

Makcik excited dengan Changi Airport....

PS: Semangat nak bawa balik ciri-ciri yang baik dari negara luar.

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...