Tuesday 5 October 2010

Ukhuwah yang rapuh.

Tadi saya berkesempatan menziarahi seorang kenalan yang sedang sakit di HUKM. Kak Ida, nama yang selalu hadir dalam doa saya sejak akhir-akhir ini. Seorang yang sangat lembut, bersopan santun,berbudi bahasa dengan segala macam sifat positif yang lain. Kak Ida pernah menjadi naqibah saya semasa di UK dulu. Banyak ilmu dan nasihat yang dapat saya jadikan bekal. Melihat Kak Ida terlantar sakit tadi mengingatkat saya tentang ukhuwah yang semakin rapuh. Kak Ida menderita sakit buah pingggang sejak beberapa tahun lalu. Sepanjang tempoh itu saya cuma berkesempatan melawatnya beberapa kali. Alasan, sibuk. Mudahnya beralasan.

Kak Ida masuk wad kerana ada bacterial infection dalam perut affecting dialisis dia menyebabkan sakit perut yg amat sangat, muntah dan dialisis negatif. Masuk wad hari Jumaat buat continuous dialisis with antibiotics plus put on drip for dehydration, tapi tak berkesan. Semalam schedule to operate to remove dialisis tube and clean the affected area tapi postpone pulak sebab dah nampak better. So Kak Ida cuma bergantung pada antibiotik dulu. Doktor akan monitor untuk beberapa hari.

Kedua-dua belah tangan Kak Ida dah lebam-lebam sebab asyik kena cucuk for blood test. Sehari sampai dua tiga kali cucuk. Pelik juga kenapa kena cucuk yang baru setiap kali nak ambik sampel darah. Tak boleh ke sediakan satu area je kat salur darah tu so that everytime nak ambik darah sedut je kat situ. (Dah ada ke technology macam ni?)

Sebenarnya ada beberapa sahabat lagi yang dah mula mengalami sakit kronik begini. Ujian Allah datang dalam bentuk yang tidak kita duga. Mudah-mudahan Allah masih memberi peluang pada kita mempertahankan ukhuwah yang telah dibina selama ini. Mudah-mudahan juga Allah memberi ruang waktu pada kita untuk menziarahi sahabat-sahabat yang sedang diuji ini...

No comments:

60 Days In UK: Rumah Sewa 4

Jumaat, 15hb Mac 2024 Hari ini dah masuk hari ke-44 kami berada di bumi bertuah ini. Kalau ikut orang bersalin, masa ni dah habis tempoh ber...