Sunday 26 September 2010

Hanya Allah yang tahu...

Cerita kawan saya,

“I have 2 female friends who are (1) 1st wife and (2) 2nd wife to their respective husbands. I am very close to the first one who is married as the first wife. She has shared many of her stories - the dos and the donts. I have met the husband - a Kelantanese, the wives, one of them is a doctor and the 2nd wife is an engineer. I have met the 3 of them together. In my personal view, yang akhirnya .. terpulang kepada keupayaan si Suami bijaksana di dalam pengurusan kedua-dua isteri. Kedua2 isteri ada agama, bertimbang rasa.When i was married to my ex; he came home with vegetables, lauk pauk ...he asked me to take what i want. I took what I can eat, and asked him to take the balance to his wife and children. Saya cuma mengambil apa yang saya boleh makan. Bekas suami saya sentiasa dahulukan saya kerana dia tahu, saya tidak akan tamak dan mementingkan diri sendiri. Bila anak2 dia sakit .. saya tidak berkira tidor sini ker tido sana ker. Pada mula awal perkahwinan memang la rasa cemburu, tetapi lama kelamaan, I understood his responsibilities. Kalau lah isteri pertama lebih beriman, lebih dapat menerima suami dia telah mempunyai seorg isteri lagi.. agaknya saya sekarang masih lagi bernikah. Namun, any men would succumb to tremendous pressures bila isteri pertama sentiasa mencari salah. Bekas ibu mertua saya berkata "Idah (bukan nama sebenar), mak minta maaf sebab mak tak boleh nak sayang Idah, si isteri pertama tak bagi Mak sayang Idah, dia cemburu". Selama 7 tahun bernikah, hanya 3 kali saya bertemu bekas ibu dan bapa mertua". Keluarga bekas suami saya semua heran kenapa saya tidak pernah menghadiri majlis2 bersama keluarga. Ini adalah kerana isteri pertama akan bising dan bergaduh besar bila aje nama saya disebut, apatah lagi jika saya dibawa menghadiri majlis2 mcm tu. I ended up sacrificed and would stay away from these family gatherings than causing any troubles even though saya adalah isteri yang sah. Bekas sister in-law, said to me, after I met you, I understand why my brother wants to marry you. I know his wife. I know you. I feel sad that you have to face her behaving like that and badly towards you.
My friends - yang bahagia di dalam perkahwinan poligami = Dia org hidup aman. Rahsianya, yang lelaki tu beragama; dan yang perempuan2nya faham akan hak2 masing. Apa lagi rahsianya. Itu yang buat I decided to agree on trying it again dengan hamba Allah nie. If it ever happen. Hanya Allah yang menentukan”.

Wallahulam...

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...