Saturday 2 January 2010

Tahun Baru vs Azam Baru

"Ummi, kenapa tak rasa macam tahun baru je..?" Komen putri saya on the way nak pi shopping barang dapur pagi tadi.
Haah...kan, memang tak rasa pun. Tapi kenapa pulak nak kena rasa-rasa? Tak patut pun nak rasa-rasa pastu nak kena celebrate tak tentu pasal. Macam kat kawasan perumahan saya tu, tiap kali tahun baru mesti nak pasang bunga api, pastu buat bising. Asyik terganggu jer beauty sleep saya. Pada saya tahun baru ke tak tahun baru ke, setiap hari yang mendatang sepatutnya menjadi yang lebih baik dari semalam.
"Selamat tahun baru. Dah buat azam baru ke?..." Ni lagi satu hal. Setiap kali tahun baru saya selalu terima mesej (sms) macam ni. Kenapa ya bila tiba tahun baru je, orang tanya pasal azam baru? Boleh je kan berazam masa lain, kenapa pulak nak kena specialise masa tahun baru pulak. Berazam je la apa pun bila-bila masa di mana jua.
Tapi kan, sebenarnya elok juga ada konsep azam tahun baru ni. At least ada la juga masa untuk buat perubahan dalam setahun hayat kita. Especially pada bebudak yang masih sekolah tu. Tahun baru bermakna dapat masuk kelas baru ie, dapat beli baju sekolah baru, kasut baru, beg baru, buku sekolah baru dll. Ni perangai putera-puteri saya la nih. Pendak kata semuanya nak kena baru. Sebab tu la azam pun kena baru. Mestilah bersemangat nak belajar lebih, sesuai dengan semua peralatan baru tuh. Apa-apa pun saya harap semuanya berazam nak memperbaharui result mereka kepada yang lebih baik. Kepada yang dapat good result masa PMR hari tu, just keep it up. Saya sendiri pun sentiasa berazam menjadi yang terbaik dalam apa jua... Amin.

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...