Saturday 12 September 2020

Cuti cuti Covid 19: Pulse Grande, Putrajaya.

"Jom gi Pulse Grande lepas tu boleh joging keliling taman..." Hubby memang suka buat kejutan. Dan biasanya kita kena sambut kejutan tu sampai jadi sebab peluang hanya datang sekali. 

Dua minggu sebelum itu hubby ada program di hotel berkenaan jadi nak la bawa isteri terchenta ni merasa tidur di hotel juga. Tak pernah pulak saya dengar nama hotel tu sebelum ini. Rupa-rupanya hotel ni asalnya Shangri-La Putrajaya yang diberi nafas baru. Oleh kerana kami buat booking last minute maka yang tinggal hanyalah bilik deluxe yang ada dua katil queen sahaja. Harga promosi RM420 untuk satu malam. Rasa rugi pulak bayar mahal-mahal tapi duduk berdua sahaja maka kita angkut semua anak beranak dan menantu untuk join sekali beraktiviti sebelum malam menjelang. Bilik besar tu kita buat port transit. Bila dah habis beraktiviti semua balik ke tempat masing-masing, tinggal ummi dan ayah sahaja.

Kami gerak lepas zohor dan tiba di hotel dalam pukul 3 petang. Pengunjung agak ramai mungkin sebab PKP sudah mula dilonggarkan jadi masing-masing ambik peluang untuk bercuti selepas lebih 3 bulan terkurung di rumah. Kami terpaksa menunggu agak lama untuk proses check-in.

Menunggu dengan sabar.

Depa buat open space reception.

Sepatutnya boleh check-in pukul 3.00 petang tapi disebabkan bilik belum siap kita isi masa dengan bersiar-siar sambil melihat hiasan dalaman bangunan hotel yang agak unik. Walaupun saya bukanlah orang seni tapi bolehlah sekadar nak appreciate apa-apa idea tentang hasil seni dan binaan sambil melayan sibujang arkitek nan seorang itu.

Konsep open space.

Ada tingkap pecah, depa tutup pakai plywood sahaja. Nampak sedikit cacat di situ.

Area lobi.

Oleh kerana bilik masih belum siap, kami pi cari makan di Restoran Serabei, Ayer 8, Putrajaya dahulu. Asalnya hubby nak cari nasi kerabu tapi dah out of stok. Depa sediakan ala carte sahaja. Maka berpadalah kami dengan apa yang ada. Lepas makan kita lepak-lepak berposing tepi tasik pulak.



By pukul 5 petang kami patah balik ke hotel semula. Alhamdulillah bilik dah siap, dah boleh masuk. Kononnya nak bawa cucu gi mandi kolam tapi penuh pulak. Rupa-rupanya kena register dulu sebelum masuk sebab musim Covid 19 ni. Pasrah jelah. So untuk kill the time kita pusing-pusing melihat keindahan seni bina di bahagian luar hotel pulak.

Area swimming pool.




Dah puas menjelajah kita lepak-lepak kat bilik sebelum turun ke padang menikmati suasana petang di Putrajaya. Sementara tu layan cucu mandi 'kolam' dulu. Nenek duduk kat katil je sambil monitor cucu mandi. Depa buat pintu kayu sliding untuk bilik mandi, attached terus ke bilik tidur. So tak perlu nak tunggu depan pintu bilik air.

Berendam dalam bathtub jelah gayanya.

Bila hari dah agak teduh baru kami turun bersiar-siar di padang. Seronok pulak jenjalan ambik angin sekitar taman Putrajaya ini. Plan asal nak berjoging tapi sayang pulak kalau tak ambik peluang menikmati keindahan lanskap di sini. So sementara anak cucu bersuka ria bermain dan berlari di padang, kita berposing dan gedik-gedik dahulu sambil buat regangan manja.

Berangan sambil feeling-feeling kat oversea.





Excited tengok burung yang jinak.



Mercu tanda Putrajaya katanya.

Bougainvillea atau bunga kertas baru lepas dipangkas.

Bunga raya


Selepas dah puas menikmati keindahan petang di taman, kami pi dinner di restoran D' Tandoor di Ayer 8, Putrajaya sebelum ambik angin malam di tepi tasik. Tak sempat nak enjoy sangat dek tenaga yang dah mula berkurangan, mata pun dah mengantuk.

"Takpe, next time boleh sambung lagi. Putrajaya ni dekat je. bila-bila pun boleh datang lagi..." begitulah janji hubby. So kita tunggu sahaja bila 'next time' tu akan tiba. 

Acah-acah merpati dua sejoli.

Esoknya, pepagi lagi kami dah bersiap untuk keluar sarapan di luar hotel. Kami tak ambik pakej dengan sarapan sebab tak banyak pilihan menu. Lagipun di musim Covid 19 ni, semua makanan dah siap dibungkus menyebabkan pilihan yang terhad. Usai sarapan kami terus gerak balik Ampang untuk mengejar waktu Solat Jumaat.

Keadaan cafe hotel yang suram.

Bengkek je hubby nak melayan bini mengada nak naik buggy padahal sepelaung je jarak ke parking lot.

Begitulah ceritanya...

PS: Lepas ni kita tunggu apa pulak kejutan seterusnya.

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....