Wednesday 22 July 2020

Lepas SPM nak pi mana pulak...

"Umi nak Nina buat apa ni?" Soalan yang sama dan berulang-ulang sejak keputusan SPM diumumkan hari tu. Saya tidak pernah memaksa anak-anak dalam membuat keputusan. Asalkan mereka bahagia, saya akan sentiasa menyokong. Maka banyaklah application yang diisi sesuai dengan pencapaian SPMnya baru-baru ini..

Alhamdulillah Cik Mek Molek tu menerima dua tawaran melanjutkan pelajaran bagi lepasan SPM. Yang pertama, Asasi Sains (PASUM) di UM. Yang kedua, Diploma in Mechanical Engineering di UniKL selama 3 tahun, kemudian berpeluang melanjutkan pengajian di Jepun selama 2 tahun dibawah tajaan MARA. 

"Nina nak gi Jepunlah. Saja nak try cabaran baru..." Setelah beberapa lama berfikir-fikir akhirnya tercapailah keputusan yang jitu. Maka Umi yang pengasih dan penyayang pun mula membuat persiapan apa yang patut.

Pertama sekali haruslah download semua borang yang perlu dan buat check-list perkara-perkara yang harus di ambil perhatian sebelum tarikh mendaftar. Semua tu di buat sendiri oleh Cik Mek Molek berdasarkan pengalamannya semasa memasuki asrama di MRSM dahulu. Alhamdulillah all checked.

Next, adalah buat medical check-up. Berdasarkan pengalaman yang lepas, awal pagi lagi kami ke klinik di Prima Gombak. Senang sebab depa ada semua kemudahan untuk ujian dan x-ray. Jumlah harga pun berpatutan, cuma RM168 sahaja.

"Semua result boleh siap hari ni... tapi untuk ujian morphine ni akak kena tunggu 3 hari bekerja. Test ni special sikit. Kami kena hantar kat lab..." Hmm... baru perasan ada small print untuk buat ujian saringan morphine. Kenapa entah, malas pulak saya nak ambik tahu. Mestilah ada reason tertentu UniKL nak suruh buat ujian macam tu. 

Setelah dicongak-congak terpaksalah kami cancel semua dan decide untuk buat medical check-up di hospital Ampang Puteri pulak. Jadi, kami berpatah balik ke Ampang. Memandangkan hari dah hampir tengahari agak susah nak dapat parkir di sana. Alhamdulillah masih ada parkir di bangunan baru. Semua pelawat kena check temperature dan register di pintu masuk utama untuk rekod Covid 19. Lepas tu baru boleh teruskan dengan urusan masing-masing. 

Punya susah nak suruh isi borang sendiri.

Kami terus ke tingkat 1, bangunan lama bahagian health clinics. Lepas isi borang semua kena pi buat x-ray di x-ray department. Sebelum tu kena buat bayaran penuh di kaunter dulu. Depa caj RM175 in total. Lepas tu pergi ambik darah serta urine di lab pulak. Kena banyak berjalan sebab department dia lain-lain tempat. 

Isi masa membaca semua benda kat dinding lab.

Oleh kerana dah menghampiri waktu lunch hour maka terpaksalah kami tunggu lepas lunch hour baru boleh dapatkan tanda tangan doktor. So pepandailah isi masa sementara nak tunggu untuk jumpa doktor tu.

Cantik bilik Health Clinics ni.


Semua urusan check-up selesai dalam masa yang singkat. Tak perlu tunggu 3 hari bekerja. Kemudian bolehlah teruskan dengan urusan fotostat borang dan sijil yang berkaitan dan certified true copy. Yang tu hubby boleh buat kat opis dia je. Seterusnya ambik gambar pasport dan urusan membeli barang-barang keperluan asrama pulak, sebelum nak excited plus nervous menunggu tibanya hari pendaftaran.

Memandangkan masih lagi dalam suasana musim Covid 19 ni, hanya dua orang waris sahaja dibenarkan menghantar pelajar. Walaupun sebelum ini setiap kali nak hantar anak sambung belajar saya akan angkut satu rumah untuk turut serta tapi kali ini terpaksalah kami akur dengan keputusan pihak UniKL. Depa bagi tarikh pendaftaran pada hari Isnin. Boleh datang bila-bila masa antara pukul 12-5 petang tapi waris hanya boleh stay selama satu jam sahaja.

Semua dia nak sumbat penuh bonet kereta.

Asrama perempuan.



Sementara hari belum malam kami pi ronda-ronda cari makan kat Teras Jernang. Dah lama dok usha Restoran Bawal Power kat sini. Pernah singgah pada suatu masa dahulu tapi penuh sangat. So kali ini rezeki memihak kepada kami. Dapat lah merasa ikan bawal power yang viral tu. Ikut tekak dan selera masing-masing, malas nak komen. Yang penting perut kenyang, Alhamdulillah.

Licin, baq hang.

Selesai makan, kami patah balik ke UniKL untuk menikmati suasana kampus. Pada masa pendaftaran lah kita ambik peluang untuk ronda-ronda sekitar kampus. Tempatnya kecik je so boleh cover dalam masa yang singkat.



Posing la... apa lagi.




Selpi wepi berpisah tiada.

The proud Mummy and Daddy.

Take care baby... may success be with you always. Moga Allah bantu.

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....