Saturday 24 September 2016

Rumput oh rumput......

Tiba-tiba datang perasaan nak meng-upgrade laman tepi rumah yang dah suram itu. Sejak beberapa bulan kebelakangan ini saya jarang keluar jenguk-jenguk laman. Pergi kerja balik kerja. Pergi kerja balik kerja. Tak sompek nak mengisahkan keadaan kebun dan laman yang semakin terabai tu. Kebetulan pulak cuaca panas menyebabkan tanah kering kontang. Rumput pun jadi jarang-jarang maka tumbuhlah pokok-pokok rumput lain memenuhi ruangan. Tak sampai sebulan padang rumput tu dah nampak macam hutan simpan. So setiap dua minggu sekali saya terpaksa upah pemotong rumput sebab mesin rumput saya tu dah tak mampu nak berperanan sebagai penebas. Setiap kali lepas di tebas laman tu jadi gondol.
Rumput tumbuh jarang-jarang menyebabkan pokok-pokok yang tak diundang menyelit di celahannya. Tanaman lain pun macam kurang subur. Agaknya sebab mengikut mood saya yang kurang ceria sejak dua menjak ini.

Anai-anai pun dah buat sarang kat pangkal pokok mangga epal. Saya kikis semua sarang tu buang jauh-jauh. Lepas tu tabur baja dan siram macam anak pokok dulu-dulu. Alhamdulillah dah nampak galak berbunga semula.
Kesan anai-anai di pangkal pokok mangga epal.

Pokok delima ni pun dah macam tak bermaya. Buahnya lebat tapi kematu semacam je. Nanti lah saya google tengok apa masalahnya. Kurang kasih sayang gamaknya. Alhamdulillah masih ada tupai-tupai yang sudi menjamu selera. Mudah-mudahan dapat pahala berbagi rezeki dengan makhluk Allah yang lain.
Delima yang lebat tapi kematu. 

Setelah lama berfikir saya buat keputusan sendiri. Demi mengharmonikan vision saya nekad mengusahakan tanaman semula padang rumput tu. Saya upah Pakcik Bangla cangkul semua rumput tu. Bayar RM200. Selama dua hari depa buat kerja-kerja mengikut spesifikasi saya.
Padang yang dah jadi botak licin

Selepas dah clear tanah saya pi order rumput kat nursery pokok pakcik Aji hari tu. Alhamdulillah dia buat free servis penghantaran ke rumah. Harga RM2.90 sekeping saiz 2x1 kaki.
80 keping rumput karpet dah bertambun 
Saya campak-campak je rumput tu jarang-jarang takut depa mati kering kalau dok bertambun macam tu Saya tak ikut pun peraturan cara menanam rumput karpet yang sepatutnya. Main belasah je suka hati. Dalam usia dan kudrat sekarang ni dah tak daya nak buat kerja fizikal macam sebelum ni.. Semangat je berkobar-kobar kudrat ke laut. Tapi demi memujuk hati kugagahi jua......:(

Lepas tu susun semula supaya rapat sikit. Sebenarnya kena tambah rumput lagi supaya cepat bersambung. Tapi dah tak larat dah. Tunggu je lah rumput tu tumbuh nanti, sambil tu kena jirus 2 kali sehari. Harap-harap sempat lah tengok laman tu sebelum mata tertutup....


"Bila la rumput tu nak tumbuh........" Rungutan hubby saban waktu singgah di telinga saya.

"Hmmm..... entah lah. Saya pun tak pasti." Jawab saya dalam hati....


PS: Di hujung usia begini ujian kesabaran sering muncul di mana-mana...

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...