Wednesday 28 September 2016

Pokok Durian Pulok.....

Tiba-tiba sahaja hubby bawa balik anak pokok durian. All the way from Kelantan. Terdiam sejenak saya memikirkan kat mana pulak la nak letak pokok durian ni. Dua batang pulak tuh. Adoi.... Selama tinggal kat kawasan perumahan ni tak pernah lagi nampak ada pokok durian kat tepi rumah mana-mana penghuni. 

"Ambik jelah 2 batang. Kalu mati satu ada satu lagi...."


Kisahnya ada kawan hubby dok promote dalam grup whatsapp sekolah depa dulu-dulu. Katanya pokok durian ni baka renek dan boleh berbuah dalam masa 3 tahun. Hmmm... Entah lah. Cuak pulak saya.

 


Nak tak nak terpaksalah cari tapak yang agak jauh dari dinding rumah. Keliling pagar rumah saya dah penuh dengan pokok-pokok. Masa awal pindah dulu semangat menanam segala jenis pokok sampai naik semak. Memandangkan pokok durian perlukan kawasan yang luas dan cahaya matahari yang cukup terpaksalah saya korbankan pokok kelapa nan sebatang itu. Jenuh pulak nak menebang dan mengorek perdu pokok kelapa tu. 

Sebatang kelapa tersungkur layu.

Dah tinggal tunggul....

Tunggul kelapa tu agak dalam. Maklum la dah lebih 3 tahun menghuni di situ. Jenuh saya mencangkul dengan anak bujangku sampai bengkok batang cangkul. Akhirnya saya jirus air supaya tanahnya agak lembut. Esoknya beli cangkul baru dan tanah hitam serta baja. Alhamdulillah setelah tanah tu dah lembut kerja gali menggali menjadi lebih mudah. Lepas lubang dah cukup besar saya tabur baja, potong polibeg dan campak je anak pokok dalam lubang tu. Timbus dengan tanah hitam. Saya guna dua kampit tanah hitam (RM1.50 sekampit). Lepas tu siram sampai banjir. Entah betul entah tidak cara penanaman saya tu. Suka hati memandai buat cara sendiri.

 Harap-harap panjang la umur awak....

Selepas dua hari dedaunan mula berguguran. :(

Sebatang lagi masih bertahan. Mudah-mudahan terus bertahan hingga akhirnya.

PS: Kot-kot nak melihat hasilnya, tunggu jelah hingga Nina lepas SPM. 

No comments:

60 Days In UK: Central Park Hotel & Iftar @Tukdin

Selasa, 26hb Mac 2024 Hari ini dah masuk hari ke-55 kami di bumi bertuah ini dan masuk minggu kedua kami di Southampton . Seperti minggu lep...