Monday 20 January 2014

Pisang apakah?

Tahun lepas saya tanam beberapa pokok pisang. Tak ingat dah bila exactly masa tanam tu. Dalam bulan Mac kot. Sepatutnya ada pisang tanduk dan pisang serendah. Mengikut kata orang yang sedekah anak pokok tu lah. Saya mana la nak kenal pokok-pokok pisang ni. Alhamdulillah minggu lepas dah mengeluarkan hasil. Tapi tak nampak macam pisang tanduk atau pisang serendah pulak. Kata hubby rupa buah tu macam pisang raja. Hmm...pisang raja la pulak. Macamana rupa sebenar pun saya tak kenal. :(


Sebenarnya saya tak perasan pun pokok tu dah berbuah. Kesian pulak tengok tandan pisang tu macam kena himpit ngan tembok pagar saya. Nampak macam terbantut pulak. Selepas 2 minggu buah dia mula menguning. Sebiji dah kena tebuk tupai. So sebelum tupai tu buat kenduri hubby pun potong tandan pisang tu. Pokok tak tebang lagi. Saja nak tengok betul ke pisang tak berbuah dua kali...Heheh.. nak bereksperimen pulak.

Lepas potong saya letak je buah tu dalam besen. Kalau dulu-dulu saya tengok pakcik bungkus dengan surat khabar. Lepas tu letak bawah dapur. Kadang depa letak kabaid nak bagi cepat masak.


Saya biar je depa bergolek dalam besen. Open air. Lepas 2 hari dah nampak ada yang masak. 


Balik sekolah tadi Alhamdulillah banyak dah yang masak ranum. Hmm nak buat apa dengan pisang-pisang ni.

"Iman nak buat kek pisang."
"Ayah nak cekodok."
"Buat pengat..."

Hmm...okay. Haha.

No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...