Monday 10 December 2012

Jangan papa, tak perlu bergaya...

"Umi nak pi Sabah pakai kasut ni je?" Haha.. kalau lah depa tau kasut tu lah yang paling banyak berjasa pada saya....

Sebenarnya sebelum nak pi bercuti hari tu saya sibuk jugak la bershopping beli pakaian dan persalinan yang sesuai untuk anak2 berjalan jauh. Orang kata yang boleh masuk majlis. Kesian depa. Anak2 yang taat pakai aje apa yang saya beli. Maklum la saya ni jenis suka barang yang heavy duty, senang jaga, sesuai untuk semua keadaan dan ketika. Tak kuasa lah nak melayan benda2 yang perlu penjagaan rapi, teliti dan berseni..

"Kak Masniah kena ada beberapa persalinan yang sesuai untuk sesuatu majlis. Ada range pakaian untuk masuk hotel. Pakaian untuk pegi dinner, untuk pegi majlis formal, pegi kenduri semua mesti berbeza...." Teringat kata2 sahabat sekerja saya yang agak pandai bergaya. 
"Kasut dan beg tangan pulak kena pandai matching...." Hamboih...banyak mana la gaji cikgu nak perabih beli benda2 alah ni!

Pernah juga suatu ketika tu saya cuba ikut nasihat sahabat yang baik hati tu. Kebetulan pulak saya selalu fly ulang alik tengok Dayah kat Pengkalan Chepa or ambik dan hantar ibu mertuaku ke kampung. Ajak En Hubby pi shopping kat Sogo. Semestinya Iman, penasihat tak bertauliah saya akan join sekaki. Beli lah 2 handbag jenama polo. Dia kata sale 75% off. Kira affordable la juga. Mula cuak jugak. Betul ke sale? Betul ke jenama ni? Tahan lama ke tak? Saya biasa beli harga belas2 atau puluh je. Ni makan ratus2 ni rasa macam tak percaya je. Heheh..En Hubby bayar. Pakai sekali dua je kulit dia mula menggelupas. Body dan jahitan memang tip top tapi kulit ( ye ke kulit?) sangat kodi! Last2 saya buang je. Balik pada handbag heavy duty saya, F Timber beli kat Parkson.

"Cikgu pun mesti pandai bergaya.. Tak la bila murid2 tengok handbag cikgu terkoyak zip, tanggal butang, tali dah nak putus.." Haha pandai sorang penceramah tu mengata saya masa suatu sesi motivasi guru baru-baru ni.


Oversized clutch, especially by Gucci. Dah lama saya berkenan. Vintage gitu.. Berkenan je. Belum teringin nak beli lagi.....

Bila fikirkan balik, bagus juga tak membazir duit beli benda2 tak perlu. Banyak lagi ruang pahala untuk kita salurkan rezeki yang Allah bagi. Kalau dah rasa banyak sangat duit, bagi je sedekah pada yang memerlukan. Buat sedekah jariah. Fikir berkali2 setiap kali teringin benda yang tak perlu. Alhamdulillah saya ada unsur kedekut pada benda tak perlu dalam diri saya. Orang selalu kata biar papa asal bergaya. Apa la.... 



No comments:

Cerita cawan dan kopi.

Hari ni hubby ada jamuan hari raya di WTC. Majlis Korporat apa entah... saya pun tak ambik port. Lagi pun semua pergi lone ranger tak bawa p...