Saturday 8 December 2012

Cuti-cuti Kinabalu, Le Meridian

" Babai anak-anak, Umi ngan ayah nak pi honeymoon. Bawa budak2 kecik je."

Haha honeymoon lah sangat dengan budak2 kenit nih...:) Sebenarnya En Hubby ada retreat lagi. Majlis Profesor Negara (MPN) pulak. Nun di Sabah bah... Mesti la nak bawa bini kesayangan dia ni.....

Landed kat Kota Kinabalu International Airport (KKIA) kol 7.45pm. Rupanya sebelum masuk Sabah kena lalui Imigresen dulu. Orang Semenanjung pun kena dapatkan pas masuk. Kena jaga elok2. Nanti susah nak balik Semenanjung.


Sempat posing lagi sementara tunggu En Hubby Check-in. Gelap sebab tak reti nak setting hp. Pathetic. Biasanya Iman, Dayah atau Ein yang buat. Start missing them already..
Pemandangan dari bilik hotel.
Pasar Filipina di malam hari dan lampu2 dari perahu dan bot peniaga. 
Macam ni rupanya disiang hari. Sangat bersih. Macam tak percaya malam tadi ada pasar kat sini. 
Pandangan dari bilik hotel lagi. 

Saya suka melihat pandangan yang lepas jauh. Duduk kat tingkat 10 cukup memberi kepuasan itu. Pasar Filipina atau orang sana panggil Pasar Filipin ini terletak di tepi laut di Bandar Kota Kinabalu dan  betul-betul diseberang jalan berhadapan hotel Le Meridien. Berderet dengan Pasar Filipina ini adalah Pasar Ikan Masin, Pasar Kraftangan dan juga Pasar Besar Kota Kinabalu. Ia dipanggil pasar Filipina kerana  kebanyakkan peniaga mereka adalah orang Filipina. Sepanjang jalan menuju ke Jeti Jesselton di panggil Waterfront.
Tempat tapak Pasar Filipina yang bersih di siang hari. Betul2 mengadap hotel Le Meridian. 
 Asyik Nina je jadi model. Saja nak berlagak ngan kak Iman.
Amin pemalu. Ambik gambar jari je.
Tak shopping sangat pun.

Kat Pasar ni bermacam jenis kraftangan ada. Paling banyak semestinya lah mutiara. Saya bukan lah penggemar barang-barang hiasan. So tak minat nak beli. Tengok orang lain beli berbondong-bondong. Saya cuma beli beberapa barang cenderahati yang simple. Lepas tu pi Pasar Ikan Masin. Memang bermacam-macam jenis makanan laut yang dikeringkan. Saya cuma berkenan dengan ikan terubuk masin dan ikan bilis sahaja. Memang murah, memang berbaloi.

Satu benda yang saya tak pernah miss kalau pi bercuti tepi laut. Sunset. Tapi tak leh nak capture sangat. Guna hp je. It's all in the memory...

Lepas tengok sunset, jalan2 kat Pasar Filipina. Macam pasar malam kat Semenanjung juga.

Orang kata kalau pi Sabah tak sah kalau tak pi makan ikan bakar kat Pasar Filipina ni. Macam2 jenis ikan, udang,sotong, ketam dan lain2. Semua saiz ada. Pilih saja. Tapi geli pulak tengok. Macam plastik. Elok juga, kalau tidak mencanak-canak lah kolestrol saya naik.

Satu benda yang pelik, dalam berlambak-lambak ikan dan seafood tu tak ada nampak lalat pun. Adakah sebab depa mengamalkan sikap pembersih ataupun depa letak something untuk halau lalat...jeng,jeng,jeng.

Mula-mula tu saya pilih ikan yang dia display kat depan tu. Nampak macam dah separuh masak. Kami pilih dua ekor ikan. Sekor ikan putih (RM25) dan sekor lagi ikan susu (RM15). Mengikut penjual tu kata lah. Saya tak berapa kenal sangat ikan pelik2 ni. Amin ode sotong kecik-kecik. Depa buat macam sate. 5 ekor secucuk (RM15). Semua benda tu depa reheat (bakar) lepas tu cicah air asam dia. Mula2 tu rasa macam sedap. Lepas tu rasa macam pelik. Macam makan apa ntah. Makin dalam flesh ikan tu dimakan,makin lain macam rasanya. Walaupun ikan itu nampak cam menarik, tapi rasa macam bukan ikan. Rasa apakah itu? Tak ada rasa manis macam makan ikan segar kat Kelantan atau Terengganu. Tengokkan saiz ikan memang sangat berbaloi. Semua sekali tambah nasi dan air kos RM66. Yang tak habis tu saya tapau makan kat bilik hotel. Anak2 makan sedap je. Umi ni memilih betul. 

Malam esoknya pi cari yang ala carte pulak. Kali ni kami pilih ikan yang masih fresh tak masak lagi. Ambik ikan merah sekor masak 3 rasa, sotong besar sekor masak goreng tepung dan ketam besar sepasang bakar lada. Hamboih....semuanya saiz XL. Tak tanya harga dah sebab malam tadi tu harga dia affordable. Alhamdulillah memang sedap. Terasa kesegarannya. Dan terasa kemahalannya yang melampau. 174 hengget!!!  Tak pernah lagi saya keluar belanja sebanyak tu untuk makan. Paling mahal pun dalam RM150 je. Itu pun makan untuk satu keluarga.
"Tuuu..dia... Hangpa ni mentekedarah sungguh."
 Tempelak ayah saya kalau dia ada sekali la....

Satu tip berguna di Pasar Filipina ini, bila kita nak makan ikan-ikan atau nak beli apa pun tu kita tanya harga dia dulu. Bila dah oke baru amik. Jangan sampai nak terbeliak biji mata. Memang tak masuk akal. Balik hotel malam tu semua baju berbau asap....
Ni lah kerja depa kalau tak ada kerja lain. Swimmning, swimming, swimming. Biasanya depa jadi orang pertama terjun kolam tu sepanjang percutian ni.
Berjakuzi pulak. Mujurlah weekdays tak ramai orang.

Tiap pagi kerja saya tunggu depa tepi kolam. Teringin juga nak terjun kolam tu. Tapi segan pulak nak tayang body lawa nih. Maka apa lagi berchapter-chapter lah saya habiskan membaca novel saya sambil berehat berlunjur kaki kat kerusi panjang tu imagine bersunbathing macam mat saleh. Padahal bertudung litup. Ada pulak waiter bawa dan hidangkan  buah-buah potong dan iced water. First class sungguh. En Hubby dok sibuk meeting, terpaksalah kita layan diri.

Alhamdulillah banyak tempat kat sini walking distance je. Penat juga berjalan. Satu benda yang saya suka, jalan kat sini tak berpeluh sebab angin pantai yang nyaman sentiasa ada. Breezing and carefree.....ewah.

"Tak beli mutiara ke? Benda paling femes kat Sabah ni..Orang lain siap buat lawatan ke kedai." Haha En Hubby buat lawak masa saya dok sibuk mengemas beg untuk balik. Macam la saya ni pandai bab2 mutiara ni. Tak minat pun. Dan tak pandai nak menilai. Kalau nak beli pun kompem kena tipu ngan peniaga tu. Walaupun sebenarnya mutiara ni ada jenis dan kelas tersendiri, mata saya nampak sama je. Tak kiralah yang harga RM10 ke, harga RM3000 ke, semua nampak serupa je. 

"Untung dapat bini macam ni..." Sungguh saya rasa macam terdengar pujian En Hubby dalam hatinya. Kenapa la En Hubby tak pi lawatan ke kedai mutiara dengan geng2 MPN tu. Hmm....

Ni la favourite saya. 

"Apa la yang sedap sangat nasi biryani tu?" En Hubby selalu komen. Entah lah. Yang pasti tiap kali naik Air Asia pergi mana-mana pun, saya akan pre-book nasi biryani ni online. RM9 je. Kalau beli inflight harga dia RM13. 


PS: Ada rezeki saya akan kembali lagi.....Insyaa Allah.




No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...