Friday 19 November 2010

Aidil adha..

Rasanya Aidil Adha tahun ni the simplest ever. Kalau sebelum ni seminggu sebelum raya saya dah sibuk packing nak balik kampung. Kalau tak balik kampung pun sibuk fikir apa nak redi di pagi raya. Paling2 pun sebelum subuh saya dah sibuk kat dapur sediakan juadah raya dan segala bagai. Lagi pulak tahun ni kami tak buat korban so lagi la tidak terasa suasana raya nya. Anak2 pun pandai komen raya macam tak raya.

Pagi, solat raya di UIA. Routine kami bila beraya di KL. Ramainya manusia pelbagai kaum.

Sempat berposing usai solat raya.


Sebenarnya Aidil Adha ni bukan untuk bersuka ria. Ianya untuk menghargai erti pengorbanan. Namanya pun Hari Raya Korban. Pengorbanan unggul yang diiktiraf oleh seluruh alam ialah pengorbanan Nabi Allah Ibrahim dan anakandanya Nabi Allah Ismail. Itulah sebenarnya tarikh permulaan Islam dalam mengabdikan diri kepada Allah. Tapi kenapa ya rata2 orang Islam mengakui Islam hanya wujud 1400 tahun yang lalu. Padahal Islam telah wujud sejak zaman Nabi Allah Ibrahim beribu-ribu tahun yang lalu. Mudah2an akan muncul Sejarawan Islam yang bakal membetulkan sejarah dunia Islam... Wallahu'alam.

1 comment:

Isyraf Imrani said...

ana pun rasa raya tahun ni the simplest ever, sebab tak balik kampung

Belimbing madu di halaman rindu

Walau banyak pokok yang dah nazak dan arwah selepas dua bulan ditinggalkan, masih ada yang sudi mekar subur mengeluarkan hasil untuk tuannya...