Friday 11 June 2010

Sedikit pengalaman aktivis LL4G

Sebenarnya aktivis palestin tak byk cerita pengalaman kat kapal sbb mereka merasakan pengalaman di atas kapal tu hanyalah sedikit dan kecil. tak perlulah nk di perbesarkan. mereka anggap diri mereka bukanlah hero yg harus diagung-agungkan tetepi mereka hanya membantu setakat yg termampu.

Yg ana sempat dgr dari speakers (Dr selamat Aliman & ust hasanuddin)..mereka hanya cerita beberapa minit je tentang pengalaman..

Menurut aktivis LL4G, mereka sebenarnya telah diawasi oleh Israel sejak awal mereka berlayar dari Cyprus. Hal ini kerana mereka perasan kelip2 lampu dari kapal Israel yg berada di perairan palestin. Selang beberapa hari, ada beberapa bot tentera Israel mengekori mereka, tetapi tiada sebaang komunikasi diantara tentera Israel dan kapal Mavi marmara. Semua akativis diminta oleh ketua rombongan supaya duduk di dlm kumpulan dan tidak byk bergerak kerana khuatir di serang oleh tentera Israel. Kmdn beberapa hari selepas itu, mereka telah didatangi oleh bot yg dipenuhi tentera Israel yg bersenjata. Mereka bertanya tentang tujuan rombongan ke Gaza. mereka menjawab, mereka hanya ingin menyampaikan bantuan kemanusiaan ke Gaza, dan bukan berniat utk menyerang Israel kerana mereka tidak pun membawa sebarang senjata di dalam kapal, hatta sebatang paku pun. Kalau ada pisau, hanya untuk kegunaan ketika memotong sayur. takkn lah nk masak sayur tak payah potong! Kemudian pada 31 Mei 2010, kelihatan beberapa buah bot dan helikopter Israel cuba mendarat di atas kapal rombongan. Namun mereka menghalang. Walaubagaimanapun, tentera israel tetapi berdegil dan melepaskan beberapa tembakan tanpa memberi sebarang amaran kpd kapal rombongan. Kemudian mereka cuba menurunkan tentera dari atas kapal melalui helicopter lalu menyerang beberapa org aktivis turki yg ketika itu berada tingkat teratas kapal menggunakan peluru hidup! Aktivis turki hanya melawan tentera Israel menggunakan pancuran paip bomba kerana mereka tiada sebarang senjata lain. Tidak lama selepas itu kesemua kapal telah ditawan. 19 org telah terbunuh dan kebanyakannya aktivis Turki.

Kesemua aktivis dlm Kapal Mavi Marmara telah diikat dgn tgn kebelakang lalu dihantar ke penjara Israel. Beberapa barangan peribadi mereka turut dirampas. Dr Selamat tinggal sehelai sepinggang kerana beg, telefon bimbit dan laptopnya telah dirampas tentera Israel. Di dlm penjara mereka telah disoal siasat, tentang tujuan mereka dtg ke gaza dan mereka juga ditanya adakah mereka pengganas. semasa didalam penjara mereka telah diseksa dgn pelbagai cara antaranya mereka telah disepak dan dipijak. Selain itu mereka telah ditahan dari ke tandas dan sebahagian tidak dibenarkan utk mengerjakan solat. Walaupun begitu, mereka tetapi mengerjaka solat dlm keadaan mcm mana sekalipun. mereka juga dihalang daripada makan dan minum. Lalu mereka mengambil keputusan utk berpuasa. Mereka ada diberikan makanan berat tetapi mereka tak mkn krn khuatir akan makanan tersebut. Apabila diberi biskut barulah mereka mkn tetapi cuma sedikit. Sebenarnya byk lagi seksaan yg memalukan tetapi tak dpt diceritakan krn ingin menjaga aib. Menurut Ust hasanuddin, ketika itu beliau telah dipijak di tengkuk beliau teringat ayat allah di mana Israel ini adalah satu kaum yg sgt sombong dan menganggap diri mereka ini lebih tinggi dari kaum2 lain. Ketika itu ust merasakan, apakah yg dimaksudkan allah dgn kesombongan Israel? tetapi semasa beliau dipijak, barulah beliau faham akan maksud sebenar ayat tersebut. Kaum ini sampai sanggup memijak kepala org lain. Beliau merasakan kau ini tidak harus dibiakan menguasai di muka bumi ini kerana akan byk kerosakan bakal dilakukan. Semasa di dalam kapal, ust teringat tentang kisah dimana seorang kristian berkata kpd Umar a-khattab, sekiranya islam menguasai al-aqsa, maka penganut kristian, muslim dan yahudi bebas beribadah di masjid ini, sekiranya kristian menguasai tmpt ini ( msjd a-aqsa) maka islam dan kristian juga bebas beribadah di sini. Tetapi sekiranya Israel yg menguasai tempat ini maka sesungguhanyaa umat islam dan kristian tidak akan dapat beribadah di sini..betapa sombongnya Israel. Ust hasanuddin juga beberapa kali disepak oleh tentera Israel kerana kelihatan spt seorang pengganas. Selepas lebih 28 jam ditahan, kesemua aktivis dibebaskan dan dibawa ke Jordan utk dihantar pulang.

Walaupun mereka tidak berjaya menghantar bantuan, tetapi sekurang-kurangnya mereka telah berjaya mendapat perhatian dr seluruh pemimpin dunia mengenai isu kemanusiaan di Palestin. mereka berharap dan yakin selepas ini akan ada lagi cubaan menghantar bantuan ke palestin bakal dilakukan. mereka mahu seluruh dunia sedar dan prihatin akan isu ini. selepas ini, mereka berharap semua umat islam khususnya memboikot barangan Israel terutamanya penyumbang utama mereka spt Mc D, Lo’real, Maggie, Nestle dan Coke. takmati la kalau tak makan Mc D..tak haus pun kalau tak minum Coke..

Sebenarnya byk lg, tp ana tak brp ingat sgt..lagipun ust hasanuddin hanya bercerita sedikit tentang pengalamannya, dan selebihnya beliau cerita tentang apa yg akan Aqsa syarif lakukan selepas ini krn itu yg lebih penting…allahua’lam


p/s: terima kasih, ukhtiku, mardy. smg Allah membalas kebaikanmu padaku:)

(Copied, pasted and edited from facebook Hazimah Harlino....TQ)

No comments:

Breakfast Date @KL East

“Jom breakfast esok, nak back to routine semula…” Bila hubby ajak makan, seharusnyalah kita terima dengan tangan terbuka. Sambil nak beli ba...