Monday 11 March 2019

Bateri Unser lagi...



Tetiba dapat mesej dari anak bujangku. Padahal sebelum tu dah bagitahu dah Umi ada kat rumah. Alhamdulillah ada sahabat sejati tolong setelkan. Depa bawa jumper tapi masih tak boleh hidupkan enjin. Sah, bateri kong lagi. Maka terpaksalah tinggalkan unser tu kat tempat kerja dan sahabat sejati tolong hantar bujangku sampai depan rumah.

Esoknya pergi semula kat tempat parking unser tu. Panggil mekanik terdekat untuk tengokkan punca masalah. Sungguh bagai dikata, bateri memang kong habis. Padahal saya baru je tukar bateri tahun lepas. Tarikh tukar pada 10 April 2018. Maknanya baru masuk 11 bulan usianya. Pelik jugak. Padahal masa ganti bateri hari tu beriya-iya mekanik tu kata bateri ni jenis yang bagus, made in Germany. Hmm.....{Ceritanya di sini}

Depa letak tarikh 10/4/2018 dengan jelas.

Nak tak nak terpaksalah ganti bateri baru semula. Kami ambik yang brand Yokohama semula. Rasanya sebelum ganti bateri baru hari tu saya guna yang yokohama juga. Still dispute juga bila tarikh sebenar saya ganti bateri baru. Hmm... ntah lah. Yang penting kereta itu selamat digunakan.

Kod N570 tu size bateri gamaknya..

Harga asal kat kotak RM489, harga kedai RM378, kami bayar RM350.

Sejak dah pindah milik kereta kepada anak bujang ni asyik ada masalah je. Benarlah kata orang, lady driver ni sangat berbeza dengan orang lelaki. Depa ni main belasah je bawa kereta. Saya bawa unser tu bertahun-tahun tak ada masalah pun. 

PS: Asalkan sanggup bayar sendiri sukahati hangpa lah labu....

No comments:

Sinki Dapur Tersumbat Lagi

Sejak balik dari bercuti ni banyak pulak kerja-kerja maintenance yang perlu dilakukan di rumah ini. Alhamdulillah, saya masih diberi kekuata...